افغانستانگزارش ویژه

معاون دبیرکل سازمان ملل: نشست دوحه به معنای به رسمیت‌شناختن طالبان نیست

بیان‌نیوز – رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل‌متحد عصر روز دوشنبه(۱۱ سرطان) در پایان نشست سوم دوحه در یک کنفرانس خبری پیرامون نشست دو روزه‌ی دوحه جزییات داد.

خانم دی‌کارلو به خبرنگاران گفت که پیشنهاد طالبان در نشست سوم دوحه در باره تشکیل دو گروه کاری با محوریت بخش خصوصی و محو کشت خشخاش در افغانستان مورد توافق قرار گرفته است.

ایجاد گروه کاری مشترک توسط ذبیح‌الله مجاهد، رییس هیات طالبان در دومین روز نشست دوحه پیشنهاد شد.

معاون دبیرکل سازمان ملل همچنان در این نشست خبری یادآوری کرد که نشست‌های مثل دوحه یا تعاملات به معنای به رسمیت شناختن طالبان نیست.

او گفت: «امید من بر آن است که یافته‌ها و نتایج سازنده این دو روز اخیر بتواند به حل برخی از مشکلات بغرنج که زندگی مردم را متاثر کرده، کمک کند.»

این مقام سازمان ملل همچنان تصریح کرد که بیش از هر چیزی، بحث اتحاد جامعه‌ی جهانی است که آیا با طالبان در زمینه‌ی تعامل ادامه می‌دهند یا خیر.

دی‌کارلو در ادامه ابراز امیدواری نمود که حضور نمایندگان ویژه در نشست و تعاملی‌که با طالبان صورت گرفت، بتواند باعث ایجاد یک جامعه بازتر و فراگیر از لحاظ حکومت‌داری و از لحاظ مشارکت جامعه مدنی در افغانستان شود.

معاون سازمان ملل ابراز داشت که این سازمان نقش خود را در مورد زنان، جامعه مدنی و اقلیت‌های افغانستان به هیچ صورت کاهش نخواهد داد.

او با اشاره به ممنوعیت آموزش و تحصیل دختران در افغانستان خاطرنشان ساخت که اشتراک‌کنندگان این نشست، موضوع زنان و دختران به عنوان خواست درجه اول با طالبان مطرح کردند و انتظار می‌رود که طالبان در زودترین فرصت به این خواسته‌ها گوش دهد.

خانم دی‌کارلو، تداوم ممنوعیت آموزش، تحصیل و کار دختران و زنان را به معنای عقب‌گرد توسعه افغانستان دانست.

نمایندگان زنان و فعالان جامعه مدنی برخلاف دو نشست دیگر، در سومین نشست دوحه حضور نداشتند.

عدم حضور نمایندگان زنان و فعالان جامعه مدنی، انتقادهای گسترده‌ای بین‌المللی را نسبت به اقدامات سازمان ملل در پی داشت و بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری، این سازمان به همدستی با طالبان متهم کردند.

تاکید نمایندگان امریکا و قطر بر حمایت از زنان افغانستان

Related Articles

Back to top button