افغانستانگزارش ویژه

یوناما اداره امر به معروف طالبان بزرگ‌ترین نهاد ضد حقوق بشری معرفی کرد

گزارشگر: سمین محمدی

بیان‌نیوز – دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد در کابل(یوناما) با انتشار گزارشی، وزارت امر به معروف طالبان را بزرگ‌ترین نهاد ضد حقوق بشری و ناقض آزادی‌های اساسی مردم افغانستان معرفی کرد.

این گزارش یوناما روز گذشته(۱۹ سرطان) منتشر شده و نسبت به افزایش صلاحیت‌های وزارت امر به معروف طالبان به شدت ابراز نگرانی کرده است.

این گزارش که دوره‌های زمانی اگست ۲۰۲۱ الی مارچ ۲۰۲۴ را در بر می‌گیرد، در آن آمده است که ماموران خودسر امر به معروف طالبان دست کم هزار و ۳۳ بار به مجازات خودسرانه علیه مردم و به خصوص زنان و دختران اقدام کرده‌اند.

همچنان یوناما آمار داده که در این مدت ماموران امر به معروف طالبان ۲۰۵ مورد بدرفتاری با طالبان و ۸۲۸ مورد دیگر با مردان صورت گرفته است.

به گفته‌ی این گزارش، اقدامات وزارت امر به معروف طالبان تاثیر منفی در برخورداری از حقوق و آزادی‌های بنیادین شهروندان و به‌خصوص زنان داشته است.

تهدید شفاهی، بازداشت، توقیف، بدرفتاری و شلاق از مواردی هستند که به گفته‌ی یوناما، ماموران امر به معروف در حضور عامه مردم اعمال می‌کنند.

یوناما گفته که حیطه صلاحیت اداره امر به معروف شامل نظارت بر رسانه‌ها و حتی شرکت در کمیسیون تخطی‌های رسانه‌ای، از میان بردن اعتیاد، ممنوعیت فروش طلای بی‌کیفیت، تنظیم کسب‌وکارهای خصوصی، میانجی‌گری میان افراد و حتی نظارت بر زندان‌ها می‌شود.

به گفته‌ی یوناما، وزارت امر به معروف طیف وسیعی از محدودیت‌ها را وضع کرده است. این محدودیت‌ها شامل ممنوعیت موسیقی، استفاده از قلیان، منع نصب تصاویر انسان و حیوان، تندیس‌های عمومی، مجسمه‌های هنری، جادوی سیاه و منع تجلیل از نوروز و روز عاشقان است.

یوناما گفته این محدودیت‌ها در تضاد با حق مشارکت افراد در زندگی فرهنگی است. براساس این گزارش، زنان بیشترین آسیب را از اقدامات امر به معروف دیده‌اند.

در گزارش آمده است که اداره امر به معروف و نهی از منکر طالبان حق مصونیت حریم خصوصی را از طریق تلاشی تلفن‌ها، حضور در مساجد و پرسیدن نکاح خط از زوج‌ها در جاده و شهر سلب کرده است.

یوناما می‌گوید که ۱۰۳۳ مورد را ثبت کرده که امر به معروف برای تطبیق دستورالعمل‌هایش از زور استفاده کرده است.

به گزارش یوناما، وزارت امر به معروف طالبان محدودیت‌های شدیدی بر رسانه‌ها وضع کرده است. این اداره مانع پخش موسیقی، برنامه‌های طنزی و برنامه‌های با محتوای خارجی شده است. در سطح ولایات، محدودیت بر حضور زنان در رسانه‌ها بیشتر شده است. مثلاً در کنر به شبکه‌های رسانه‌ای دستور داده شده که از پخش صدای تماس‌گیرندگان زن و استفاده از مجری زن خودداری کنند.

وزارت امر به معروف عضو کمیسیون تخطی‌های رسانه‌ای طالبان نیز است. زنان مجبور هستند با ماسک و حجاب کامل مورد نظر طالبان در رسانه‌ها ظاهر شوند.

براساس گزارش ملل متحد، طبق دستورالعمل وزارت امر به معروف طالبان، زنان برای سفر به مسافت بیشتر از ۷۸ کیلومتر باید محرم شرعی داشته باشند. طالبان در ۲۱ نومبر ۲۰۲۲ به زنان در ننگرهار دستور داد که بدون محرم به کلینیک‌های صحی نروند اما این محدودیت پس از یک ماه برداشته شد.

یوناما آورده است که در ۲۹ نومبر ۲۰۲۳ به ریاست صحت عامه قندهار هدایت داده شد که زنان صرف به همراهی محرم شرعی می‌توانند به کار حاضر شوند. در بلخ به تاکسی ران‌ها دستور داده شده است که زنان بدون محرم را سوار نکنند. در اول سپاتمبر ۲۰۲۳ در خوست از طریق بلندگوها اعلام شد که زنان اجازه ندارند بدون محرم به خرید بروند.

ملل متحد می‌گوید که در دسامبر و جنوری پارسال، شماری از زنان در کابل به دلیل نداشتن «حجاب مناسب» بازداشت شدند.

ماموران امر به معروف طالبان

طبق گزارش، علی‌رغم تعهد طالبان به کار زنان در سکتور خصوصی، ملل متحد مستند کرده که امر به معروف خودسرانه دستور تعطیل نهادهای مربوط به زنان را صادر کرده است. امر به معروف دستور تعطیل نانوایی‌های زنانه را در کابل داده، برخی فروشگاه‌های زنانه را در قندهار و بلخ بسته و خواهان جایگزین‌سازی دکان‌داران مرد به جای زن شده و به خیاط‌ها دستور داده که اجازه اندازه‌گیری لباس زنان را ندارند.

سازمان ملل متحد یک بار دیگر از طالبان خواست حقوق اساسی شهروندان را رعایت کرده و به هفت کنوانسیون بین‌المللی که هنوز افغانستان عضو آن است، عمل کند.

گزارش یوناما غرب‌زده است

از سوی هم، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی طالبان در واکنش به انتشار این گزارش افزوده که انتقادات یوناما از روند کار وزارت امر به معروف و سمع شکایات به‌جای نیست.

مجاهد در پلتفرم ایکس نوشته است: «احکامی‌که از طرف وزارت امر المعروف، نهی عن المنکر و سمع شکایات توصیه می‌شود، احکام معلوم و معروف اسلامی است.»

این مقام طالبان در ادامه نوشته که متاسفانه گزارشگران یوناما تلاش دارند تا افغانستان را از دید غرب بررسی کنند که کار درست نیست.

به گفته‌ی مجاهد، با حاکمیت طالبان همه‌ی حقوق شرعی اتباع در افغانستان تامین است، با تمامی زنان و مردان برخورد شرعی صورت می‌گیرد و احکام شرعی به حیث قوانین مرعی‌الاجرا می‌باشند که در این مورد با هیچ کسی ظلم و تجاوز صورت نمی‌گیرد.

ادامه‌ی ناسازگاری طالبان با عاشورای حسینی؛ این‌بار پرچم محرم از کابل پایین کشیده شد

Related Articles

Back to top button