جهان

بایدن: با رهبر چین تماس دارم، ولی دلیلی برای تماس با پوتین ندارم

بیان‌نیوز – جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا با اشاره به روابط واشنگتن – مسکو افزود که اگر ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه آماده‌ی گفت‌وگو باشد، او حاضر به انجام این کار خواهد بود.

بایدن این اظهارات را روز پنج‌شنبه(۲۱ سرطان) در یک نشست خبری در کاخ سفید بیان کرد. او پس از خواسته‌های دموکرات‌ها مبنی بر کنار رفتن بایدن از انتخابات و جلوگیری از پیروزی قطعی ترمپ، کنفرانس مطبوعاتی گرفت و تاکید کرد تا پایان انتخابات باقی خواهد ماند.

بایدن در این کنفرانس خبری به موضوعات مختلف جهانی بحث کرد، از جمله روابط با روسیه و چین.

رییس‌جمهور امریکا گفت: «در حال حاضر با رییس‌جمهور چین در تماس و تعامل هستم، اما دلیل خوبی برای تماس با پوتین ندارم. با این حال اگر پوتین آماده مذاکره باشد، من نیز آماده‌ام.»

او به وضوح بیان کرد: «اگر اجازه دهیم که روسیه در اوکراین موفق شود، آن ها در اوکراین متوقف نخواهند شد.»

از سوی هم، بایدن ضمن هشدار به چین و با بیان این‌که دوران جنگ سرد تمام شده است، افزود: «دوران جنگ تمام شده است. ما درحال حاضر ایجاد اتحاد بین کشورهای شرق آسیا و اقیانوسیه هستیم تا جهان را به جای امن‌تری تبدیل کنیم.»

بایدن به چین هشدار داد: «در نشست ناتو درباره‌ی آینده همکاری‌های چین و روسیه صحبت کردیم. باید به چین بفهمانیم که اگر با روسیه و کوریای شمالی همکاری نظامی و اطلاعاتی کند، نمی‌تواند از منافع اقتصادی بازار غرب استفاده کند.»

رییس‌جمهور همچنان همچنان خاطرنشان ساخت که چین، روسیه، ایران و کوریای شمالی که در گذشته باهم هماهنگ نبودند، اکنون به فکر راه‌های تاثیرگذاری بر جهان هستند.»

بایدن به اسرائیل: ما در افغانستان اشتباه کردیم و شما در غزه تکرار نکنید

Related Articles

Back to top button