افغانستانگزارش ویژه

سازمان داکتران بدون مرز: بسیاری از مردم افغانستان به مراکز درمانی دسترسی ندارند

بیان‌نیوز – یافته‌های جدید سازمان داکتران بدون مرز نشان می‌دهد که بسیاری از مردم افغانستان هنوزهم به مراکز درمانی دسترسی ندارند و بیماران مجبورند که با پی‌مودن فاصله‌ دور خود را به درمانگاه‌های معیاری برسانند.

این سازمان در گزارش خود، تصویری از وضعیت کودکان مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان ارایه کرده و نشان می‌دهد که عوامل این چالش هنوز هم پابرجا است.

در گزارش تصریح شده که بسیاری از مردم برای درمان بیماران‌شان و به خصوص کودکان سوء تغذی به مراقبت‌های اولیه و اضطراری دست و پنجه نرم می‌کنند.

طبق این گزارش، بحران اقتصادی افغانستان نشان می‌دهد که بیشتر مردم احتمالا در گذشته قدرت مخارج درمان در مراکز صحی خصوصی را داشتند، اما حالا متکی به حمایت مراکز درمانی تحت حمایت سازمان‌های بین‌المللی هستند.

به گفته‌ی گزارش داکتران بدون مرز، تعداد زیادی از مردم یا به مراکز درمانی دسترسی ندارند و یا هم ناگزیر می‌شوند فاصله‌های زیادی را قبول هزینه‌های سنگین طی نمایند و به درمانگاه‌های دور دست بروند.

سازمان داکتران بدون مرز آمار داده است که در سال ۲۰۲۳ در ولایت‌های هرات، قندهار و هلمند بیش از ۱۰ هزار و ۴۰۰ کودک زیر پنج سال را تحت درمان قرار داد؛ اما در سال چهار ماه نخست سال جاری میلادی، دو هزار و ۴۱۶ کودک مبتلا به سوء تغذیه را درمان کرده که در مقایسه با سال گذشته، افزایش پنج درصدی را نشان می‌دهد.

همچنان در گزارش به نقل از مادران شیرده آمده که به دلیل نداشتن دسترسی به غذای کافی نمی‌توانند برای نوزادان خود شیر کافی تولید کنند، چیزی که خود بر وضعیت سلامت کودکان تاثیر منفی می‌گذارد.

این سازمان در گزارش خود تصویری از وضعیت کودکان در درمانگاه‌های خود ارائه کرده که بیانگر زندگی رقت‌بار کودکان و نوزادان در افغانستان تحت کنترول طالبان است.

داکتران بدون مرز افزوده است که دیگر درمانگاه‌های این سازمان و همچنین مراکز درمانی دولتی تحت حمایت این سازمان هم وضعیت مشابهی دارند.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که پس از تسلط دوباره‌ی طالبان بر افغانستان، کمک‌های جامعه‌ی جهانی در عرصه‌های مختلف از جمله کمک‌های صحی به شدت کاهش یافته است.

براساس آمارهای منتشرشده، صدها مرکز صحی در ولایت‌های مختلف افغانستان به دلیل نبود بودجه کافی از فعالیت بازمانده‌اند.

یوناما اداره امر به معروف طالبان بزرگ‌ترین نهاد ضد حقوق بشری معرفی کرد

Related Articles

Back to top button