جهان

گزارش سنتکام: ۱۹۶ عملیات علیه داعش در عراق و سوریه انجام شده است

بیان‌نیوز – ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده یا سنتکام با انتشار تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده که این فرماندهی ۱۹۶ عملیات علیه داعش در کشورهای عراق و سوریه انجام شده است.

این گزارش که نیمه‌ی اول سال ۲۰۲۴ را در بر می‌گیرد، در آن آمده است که این عملیات‌ها، با همراهی نیروهای ائتلاف ضد داعش انجام شده که در نتیجه‌ی آن هشت فرمانده ارشد اعش کشته و ۳۲ عضو ارشد آن بازداشت شده‌اند.

براساس این گزارش، اعضای ارشد داعش که بازداشت شده‌اند، مسوولیت جذب نیرو، آموزش، قاچاق جنگ‌افزار و طراحی حمله‌ها در خارج از عراق و سوریه را بر عهده داشتند.

در گزارش سنتکام آمده است که ۱۳۷ عملیات در عراق و ۵۹ عملیات در سوریه صورت گرفته است.

به گفته‌ی گزارش سنتکام، در عملیات‌های داخل عراق ۳۰ عضو داعش جان باخته و ۷۴ جنگ‌جوی داعشی نیز بازداشت شده و نیز در سوریه، ۱۴ عضو داعش کشته شده و دست کم ۱۰۰ عضو دیگر آن بازداشت شده‌اند.

بربنیاد گزارش، حدود دو هزار و ۵۰۰ داعش دیگر در عراق و سوریه که در میان شهروندان عادی پنهان شده‌اند، جست‌وجو برای شناسایی آن‌ها ادامه دارد.

بیانیه سنتکام همچنین با اشاره به وجود ۹ هزار عضو زندانی داعش در سوریه و بیش از ۴۳ هزار نفر از در دو اردوگاه الهول و الروج در سوریه به لزوم فرآیند بازپروری و بازجذب این افراد به جامعه اشاره شده است.

سازمان ملل پیشتر گزارش داده بود افغانستان تحت نظارت طالبان به مکانی امن برای گروه‌های تروریستی تبدیل شده است. این گزارش نسبت به وضعیت امنیتی ایران، پاکستان و سایر کشورهای منطقه آسیای میانه در پی خروج اعضای داعش خراسان از افغانستان ابراز نگرانی شده است.

بر اساس پانزدهمین گزارش گروه نظارتی سازمان ملل متحد در مورد داعش، القاعده و طالبان، اخیرا گروه داعش خراسان دامنه فعالیت خود را به روسیه گسترش داده و مسوولیت انجام چند حمله مرگبار را به عهده گرفته است. این گزارش همچنین می‌افزاید که اکنون بزرگترین گروه «تروریستی» در افغانستان، گروه «طالبان پاکستان» است.

در این گزارش ضمن تایید ادعای کابل مبنی بر اینکه عملیات‌هایش پرسنل کلیدی داعش را به آن سوی مرزهای افغانستان سوق داده، نسبت به تاثیر این جابجایی بر وضعیت امنیتی پاکستان، ایران و سایر کشورهای آسیای مرکزی ابراز نگرانی شده است.

مهاجمان مسلح بر مسجد شیعیان در عمان حمله کردند

Related Articles

Back to top button