افغانستانزنان و حقوق بشر

یافته‌های تحقیق تازه: پدران دختردار در افغانستان بیشتر به برابری جنسیتی متعهد هستند

بیان‌نیوز – یافته‌های یک تحقیق تازه نشان می‌دهد که در کشور جنگ‌زده‌ی افغانستان حمایت گسترده از حقوق انسانی زنان وجود دارد که در این میان بیشتر پدران دختردار به برابری جنسیتی در حاکمیت طالبان متعهد هستند.

این تحقیق توسط پژوهشگران در «لابراتوار امنیت انسانی» دانشگاه «ماسوچوست امهرست» انجام شده و نتیجه‌ی آن روز گذشته(۲۷ سرطان) منتشر شده است.

این تحقیق در جریان سه سال گذشته و خصوصا پس از منع آموزش دختران صورت گرفته و پاسخ ۲۶ هزار اشتراک‌کننده را مورد تحلیل و ارزیابی قرار داده است.

در بخشی از این تحقیق آمده است: «در حالی‌که حمایت گسترده از حقوق انسانی زنان در این کشور جنگ‌زده(افغانستان) وجود دارد، پدران دارای فرزند بزرگ‌تر دختر در میان افغان‌هایی هستند که تعهد بیشتری به حقوق زنان به عنوان یک اولویت ملی دارند.»

براساس یافته‌های این تحقیق، پدران از یک تا پنج، بالاترین نمره را به برابری جنسیتی داده‌اند و بیشتر از کسانی دیگر موافقت خود را با این عبارت نشان داده‌اند: «من معتقدم که دستیابی به حقوق بشر برای زنان یکی از اولویت‌های اصلی آینده کشور من است.»

چارلی کارپنتر، پژوهشگر اصلی این تحقیق افزوده است که همکاری مردان و زنان برای تغییر بنیادی در افغانستان مهم و حیاتی است.

او گفته است: «مردان باید به نمایندگی از زنان و دختران خود کاری انجام دهند تا واقعا تغییری در شرایط‌شان ایجاد کنند.»

این تحقیق درست در آستانه‌ی سومین سال‌گرد روی کار آمدن مجدد طالبان در افغانستان منتشر می‌شود.

طالبان از بدو به قدرت رسیدن دختران را از آموزش و زنان را از کار کردن در ادارات منع کردند و در عین حال، محدودیت‌های شدید اجتماعی و سیاسی بر زنان وضع اعمال کردند.

سازمان داکتران بدون مرز: بسیاری از مردم افغانستان به مراکز درمانی دسترسی ندارند

Related Articles

Back to top button