افغانستانسیاسی

ترمپ: ملا برادر به من می‌گفت عالی‌جناب

بیان‌نیوز – دونالد ترمپ، رییس‌جمهوری پیشین امریکا در چهارمین گردهمایی جمهوری‌خواهان گفت که او به طالبان هشدار داده بود که دیگر به سربازان امریکایی حمله نکنند؛ در حالی‌که در حکومت اوباما سربازان و شهروندان امریکایی کشته می‌شدند.

ترمپ در این سخنرانی خود گفت: «۸۵ میلیارد دالر تجهیزات نظامی را پشت سر خودمان گذاشتیم، خیلی از شهروندان امریکایی را رها کردیم و بسیاری از دشمنان ما از این قضیه جسور شدند، روسیه به اوکراین حمله کرد.»

این نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا بیان کرد: «اگر از برنامه‌ من پیروی می‌کردند و در صورتی پیاده می‌شد که طالبان به وعده‌های خود عمل می‌کردند؛ برنامه‌ی من قدم به قدم بود. من با رییس طالبان صحبت کردم. هنوز رییس طالبان است. برای‌شان گفتم که دیگه امریکایی نکشید. برای‌شان گفتم اگر یک امریکایی بکشید، طوری می‌زنم که در تاریخ کسی نزده باشد.»

ترمپ در ادامه افزود: «و(ملا برادر) گفت که می‌فهمم عالی‌جناب. به من می‌گفت عالی‌جناب. از خودم می‌پرسم که آیا به دیگر رهبران کشورها هم می‌گویید عالی‌جناب؟»

بگرام در کنترل چین درآمده است

رییس‌جمهور سابق امریکا همچنان در این سخنرانی از دولت بایدن انتقاد کرد که میدان هوایی بگرام را بی‌چون و چرا رها کرد، در حالی‌که این میدان یک ساعت با چین فاصله دارد.

او افزود که در حال حاضر چین به این میدان هوایی مسلط شده است.

او گفت اهمیت بگرام بخاطر افغانستان نیست، بلکه مهم است چرا که در یک ساعتی مرز چین موقعیت دارد.

ترمپ همچنان ابراز داشت که امریکا تحت ریاست‌جمهوری جو بایدن با خروج نیروها از افغانستان به ارزش ۸۵ میلیارد دالر تسلیحات جا گذاشت که طالبان آن‌ها را «می‌فروشند.»

ترامپ گفت که امریکا نه تنها این سلاح‌ها بلکه پایگاه هوایی بگرام را تخلیه کرد که حالا به گفته او، چین از آن استفاده می‌کند.

مقام‌های حکومت طالبان تاکنون در مورد این اظهارات رییس‌جمهور سابق امریکا واکنشی نشان نداده‌اند.

ترمپ: افغانستان تحت تسلط طالبان به بزرگ‌ترین فروشنده سلاح در جهان مبدل شده است

Related Articles

Back to top button