افغانستانسیاست

ترمپ: افغانستان تحت تسلط طالبان به بزرگ‌ترین فروشنده سلاح در جهان مبدل شده است

بیان‌نیوز – دونالد ترمپ، رییس‌جمهور پیشین امریکا و نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست‌جمهوری آن کشور می‌گوید که افغانستان تحت حاکمیت طالبان به بزرگ‌ترین مکان فروش تسلیحات جنگی در جهان مبدل شده است.

او این اظهارات را روز پنج‌شنبه(۲۸ سرطان) در چهارمین گردهمایی ملی جمهوری‌خواهان مطرح کرده است. ترمپ رکورد طولانی‌ترین سخنرانی در تاریخ امریکا را شکست.

ترمپ با سخنان صریح بیان کرد که طالبان با فروش اسلحه‌های امریکایی، افغانستان را مکان بزرگ برای فروش اسلحه در سطح جهان تبدیل کرده است.

او با اشاره به مذاکرات با طالبان در دوحه پایتخت قطر، ابراز داشت: تا زمانی‌که طالبان به وعده‌های‌شان عمل نمی‌کردند، نیروهای امریکایی را از افغانستان بیرون نمی‌کرد.

به گفته وی، جو بایدن، رییس جمهور امریکا با خروج نیروهای این کشور از افغانستان به ارزش ۸۵ میلیارد دالر تجهیزات نظامی را به طالبان واگذار کرده است.

رییس‌جمهور سابق امریکا افزود: «این چه نوع معامله‌ای بود؟ او(بایدن) بیرون رفت و همه چیز را به آن‌ها داد. در حال حاضر، افغانستان یکی از بزرگ‌ترین فروشنده سلاح در جهان است که سلاح‌های جدید و زیبا می‌فروشد.»

ترمپ با بیان این‌که خروج نیروهای امریکایی از افغانستان طبق برنامه‌ی او صورت نگرفت، خاطرنشان ساخت که طالبان مدت ۱۸ ماه جرات نکرد که به سربازان امریکایی حمله کند، زیرا او به شدت به طالبان هشدار داده بود.

طالبان در مورد این اظهارات ترمپ واکنشی نشان نداده‌اند.

گفتنی است، نیروهای امریکایی در پانزده اگست سال ۲۰۲۱ میلادی با دستور بایدن، رییس‌جمهور کنونی امریکا از افغانستان خارج شدند و این کشور را به طالبان واگذار کرد.

سازمان مهاجرت: در سه ماه بیش از نیم میلیون از افغانستان خارج شده‌اند

Related Articles

Back to top button