افغانستانزنان و حقوق بشر

واکنش دختران محروم‌شده از دانشگاه؛ آزمون کانکور بار دیگر نابرابری جامعه افغانستان را نشان داد

بیان‌نیوز – گروهی از دختران بازمانده از دانشگاه به اعلام نتایج آزمون کانکور ۱۴۰۳ واکنش نشان دادند و این آزمون را نابرابری جامعه افغانستان عنوان کردند.

سمیه حیدری، یکی از دخترانی است که با ورود طالبان به کابل از دانشگاه باز مانده است، او در صفحه فیس‌بوک خود نوشته است که طالبان با حذف دختران از آزمون کانکور، آرزوهای دختران افغانستانی را از بین بردند.

او با بیان این‌که عدالت از جامعه افغانستان برچیده شده است، تاکید ورزید که برای افغانستان مترقی و پیشرفته نیاز است تا زنان و دختران به آموزش و تحصیل سهیم شوند.

این دانش‌جو به صراحت بیان کرد که طالبان افغانستان را در مسیری قرار داده است که آینده‌ی آن تاریک و مبهم است و هیچ امیدی را نمی‌توان در لایه‌های جامعه افغانستان جست‌وجو کرد.

نیلوفر ابراهیمی یکی دیگر از دخترانی است که فرصت اشتراک در آزمون کانکور نیافته است، زیرا او در آستانه‌ی فراغت از مکتب بود که طالبان ممنوعیت آموزش دختران را اعمال کرد.

نیلوفر نیز در پستی نوشته است که اقدامات طالبان، در کنار این‌که زندگی دختران را به شدت متاثر کرده است، دختران با چالش‌های روزافزون مواجه شده‌اند، از جمله ازدواج‌های زودهنگام و فرار از کشور.

شگوفه سادات در واکنش به اعلام نتایج آزمون کانکور می‌گوید که طالبان با اقدامات ناپسند خود، به روحیه و اهداف بلند دختران افغانستان ضربه سنگینی وارد کرده است که جبران آن در درازمدت ممکن نخواهد بود.

به گفته‌ی او، در حاکمیت طالبان دختران به هر پیمانه‌ای که استعداد و ظرفیت داشته باشند، سرکوب می‌شوند و نمی‌توانند برای جامعه خود مفید واقع شوند.

نتایج آزمون کانکور روز یک‌شنبه(۳۱ سرطان) اعلام شد و این سومین‌باری است که دختران از اشتراک در کانکور محروم می‌شوند.

کرزی: بازگشایی مکاتب و دانشگاه‌ها بر روی دختران ضروری است

Related Articles

Back to top button