افغانستانسیاست

گزارش یوناما: چهار درصد مردم خواستار به رسمیت‌شناختن طالبان هستند

بیان‌نیوز – گزارش تازه‌ی دفتر معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان(یوناما) نشان می‌دهد که فقط چهار درصد مردم خواستار به رسمیت‌شناختن طالبان هستند.

یوناما به تازگی نظر سنجی را در مورد میزان رضایت مردم افغانستان و به خصوص زنان و دختران انجام داده و نتایج این نظر سنجی طی گزارشی، روز چهارشنبه(۳ اسد) در پلتفرم ایکس منتشر شده است.

یوناما در این نظر سنجی با ۸۸۸ زن در ۳۳ ولایت افغانستان در ۳۳ ولایت و ۶۴ مرد در ۱۴ ولایت مصاحبه کرده است.

بر بنیاد گزارش این نهاد، ۸۰ درصد زنان مصاحبه‌شونده گفته‌اند که در طول سه ماه گذشته هیچ‌گونه تعامل و یا گفت‌وگویی با مقام‌های مرکزی و محلی طالبان نداشته‌اند و بقیه زنان گفته‌اند که این اتفاق برای‌شان افتاده است.

طبق این گزارش، دو درصد زنان همچنان ابراز داشته‌اند که نفوذ خوب بر روندهای تصمیم‌گیری در جامعه دارند و این رقم در مورد مردان ۱۸ درصد ذکر شده است.

بیشتر زنان در این گزارش گفته‌اند که از زندگی اجتماعی به گونه‌ی کامل حذف شده و دیگر توانایی ندارند با مقام‌های محلی طالبان در مورد مشکلات‌شان صحبت کنند.

در این گزارش آمده است که زنان در خانه اصلا احساس امنیت نمی‌کنند و در عین حال، مردان در این نظر سنجی به وضوح گفته‌اند که وقتی با یک زن از منزل بیرون می‌شوند، خوف و خطر ناشی از رفتارهای جاری طالبان، آن‌ها را همراهی می‌کنند.

در نظرسنجی یوناما، زنان و مردان از جامعه جهانی خواستند که مکانیسم‌های رسمی‌ را برای تضمین مشارکت‌ زنان در نشست‌های بین‌المللی مربوط به آینده افغانستان ایجاد کند.

به باور نظردهندگان، این امر می‌تواند با اختصاص دادن سهمیه ۵۰ درصدی هیئت‌های افغان‌ها برای زنان، حضور زنان در هر گونه میز گفت‌وگوی مربوط به افغانستان و یا هم با تشکیل یک نهاد مشورتی زنان برای جامعه جهانی تحقق یابد.

ترمپ: افغانستان تحت تسلط طالبان به بزرگ‌ترین فروشنده سلاح در جهان مبدل شده است

Related Articles

Back to top button