اجتماعیافغانستان

سازمان مهاجرت: پس از توافق‌نامه دوحه هشت میلیون افغان کشورشان را ترک کردند

گزارشگر: سمین محمدی

بیان‌نیوز – سازمان بین‌المللی مهاجرت(IOM) در تازه‌ترین مورد آمار ارایه کرده است که پس از امضای توافق‌نامه میان طالبان و ایالات متحده، حدود هشت میلیون افغان سرزمین‌شان را ترک کرده‌اند.

این گزارش سازمان بین‌المللی مهاجرت روز جمعه(۱۲ اسد) همگانی شده و در آن آمده دست کم یک میلیون افغان به کشورهای اروپایی ساکن و ۸۵ درصد دیگر آن‌ها به کشورهای ایران و پاکستان آواره شده‌اند.

طبق گزارش، امریکا در ۲۹ فبروری ۲۰۲۰ با طالبان توافق‌نامه‌ای را در دوحه پایتخت قطر امضا کرد و براساس تحلیل و ارزیابی‌ها، این توافق‌نامه باعث سقوط نظام جمهوریت در افغانستان شد.

در گزارش آمده که از زمان روی کار آمدن طالبان، تورم اقتصادی در این کشور به شدت رشد کرده و میزان فقر را چند برابر افزایش داده است.

در گزارش این آژانس متعلق به سازمان ملل آمده است که حدود ۷۰ درصد از افغان‌هایی که به ایران مهاجرت می‌کنند، می‌گویند به دلیل نبود فرصت‌های شغلی سرزمین خود را ترک کرده‌اند. این سازمان اضافه می‌کند که شمار بازگشت‌کنندگان افغان از ایران نیز چشم‌گیر است و در سال ۲۰۲۳ نزدیک به یک میلیون افغان از ایران به کشور خود بازگشته‌اند. ۷۰ درصد از مهاجرانی که بازگشته‌اند مدارک اقامتی نداشتند.

سازمان بین‌الملللی مهاجرت می‌گوید بسیاری از شهروندان افغانستان به دلیل دشواری‌های اخذ پاسپورت و ویزا، ترجیح می‌دهند از راه‌های غیرقانونی به دیگر کشورها مهاجرت کنند و عمدتاً برای عبور از مرزها به قاچاقچیان انسان پول می‌پردازند.

گزارش سازمان مهاجرت تصریح می‌کند افغان‌هایی که به اسناد سفر دسترسی ندارند با تهدیدهای بیشتری از نقض حقوق بشر در عبور از مرز‌ها و در کشورهای همسایه روبه‌رو هستند. سازمان مهاجرت اضافه می‌کند که این دسته از افغان‌ها با برخوردهای «ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز» مواجه می‌شوند.

در همین حال، سازمان بین‌المللی مهاجرت در ادامه این گزارش از کشورها خواسته است که اخراج مهاجران افغان را تا زمانی که شرایط برای بازگشت «ایمن، آبرومندانه و داوطلبانه» فراهم می‌شود، متوقف کنند.

این در حالی است که دولت‌های پاکستان و ایران در ماه‌های پسین روند اخراج مهاجران افغان فاقد مدارک اقامتی را افزایش داده است. براساس آمار ارائه شده از سوی وزارت مهاجرین و عودت‌کنندگان طالبان، روزانه بیش از هزار مهاجر افغان از این دو کشور اخراج می‌شوند.

مقام‌های صحی طالبان و سازمان صحی جهان در مورد محو پولیو گفت‌وگو کردند

Related Articles

Back to top button