افغانستانسیاسی

توضیح مقام ایرانی در مورد تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان

بیان‌نیوز – سیدرسول موسوی، دستیار وزیر خارجه‌ی ایران به نشست اخیر ریاست مطالعات استراتژیک وزارت خارجه‌ی طالبان نشان داد و گفت که اشتراک‌کنندگان این نشست تحلیل درستی از تشکیل حکومت فراگیر ندارند.

ریاست مطالعات استراتژیک وزارت خارجه‌ی طالبان روز گذشته(۱۳ اسد) نشستی را در مورد روابط کابل – تهران پس از تشکیل دولت جدید در ایران برگزار کرد. این نشست تحت عنوان «دولت جدید ایران و فرصت‌های تقویت روابط کابل و تهران» برگزار شده است.

دستیار وزیر خارجه‌ی ایران در مورد این نشست گفته که اشتراک‌کنندگان و سخنرانان این نشست تحلیل درستی از حکومت فراگیر ندارند.

موسوی در پلتفرم ایکس نوشته است: «حکومت فراگیر یک حکومت ائتلافی نیست، یک حکومت مشارکتی نیست،‌یم حکومت جمع اضداد نیست. حکومت در صورتی فراگیر است که به طور موثر همه‌ی اعضای جامعه را درگیر کند و در خدمت آن باشد. اگر وضع و اجرای قوانین شفاف، بی‌طرفانه و پاسخ‌گوی همه‌ی آحاد کشور باشد، آن حکومت فراگیر و پاسخ‌گو است.»

به گفته‌ی این دیپلمات ایرانی، حکومت فراگیر مساله ملی و داخلی افغانستان برای داشتن یک دولت با ثبات و رو به توسعه است و او نیز در جست‌وجوی یک دولت با ثبات در همسایگی خود است.

با این حال، جعفر مهدوی، از چهره‌های نزدیک طالبان در نشست مطالعات استراتژیک وزارت خارجه‌ سخنرانی کرد و گفت که دولت جدید ایران از درخواست «ناتعریف» نظام همه‌شمول بگذرد؛ زیرا در وضعیت فعلی عملی و قابل قبول نیست، بلکه موضوع داخلی نیز است.

حقانی: از کشته‌شدن هنیه «غمگین» شدم

Related Articles

Back to top button