افغانستانزنان و حقوق بشر

بخش زنان سازمان ملل: زنان افغان حتا نمی‌توانند برای خرید بازار بروند

بیان‌نیوز – الیسیون دیویدیان، رییس بخش زنان سازن سازمان ملل‌متحد در افغانستان به مناسبت سه سالگی سقوط دولت سابق افغانستان و قدرت‌گیری طالبان از وخامت اوضاع زنان و دختران این کشور به شدت ابراز نگرانی کرد.

او که روز سه‌شنبه(۲۳ اسد) در مقر این سازمان سخنرانی می‌کرد، خطاب به جامعه‌ی جهانی گفت: «نمی‌توان زنان افغان را گذاشت که به تنهایی بجنگند.»

به گفته‌ی این مقام سازمان ملل، وضعیت زنان و دختران افغانستان وخیم است و این وضعیت، بر سرنوشت تمامی زنان تاثیر منفی می‌گذارد.

دیویدیان در این سخنرانی خود هشدار داد که اگر جامعه‌ی جهانی زنان افغان را تنها بگذارد، زمینه اخلاقی مبارزه برای حقوق زنان را در هر جای جهان از دست خواهد داد.

این مقام سازمان ملل همچنان گفت که طالبان زنان را از زمینه‌های سیاسی و اجتماعی به طور کامل حذف کرده است و اکنون هیچ زنی در افغانستان در سطح ملی یا ولایتی در مقام رهبری یا موقعیتی قرار ندارد که نفوذ داشته باشد.

به گفته او، محو سیاسی زنان در سطح اجتماعی هم بازتاب یافته است. خانم دیویدیان افزود که ۹۸ درصد از زنانی که با دفتر زنان سازمان ملل گفت‌وگو کردند، گفتند که در تصمیم‌گیری در جوامع خود در سطحی محدود یا در حد صفر نقش دارند.

وی در ادامه خاطرنشان ساخت که این وضعیت باعث شده است که تاثیر زنان در تصمیم‌گیری در سطح خانواده تا حدود ۶۰ درصد کاهش یابد.

طبق بررسی‌های رییس دفتر زنان سازمان ملل در افغانستان، در حالی که زنان در این کشور سه سال پیش می‌توانستند نامزد ریاست جمهوری شوند، حالا نمی‌توانند تصمیم بگیرند که چه زمانی بازار بروند و مواد خوراکی بخرند.

به گفته دیویدیان، ۶۸ درصد از زنانی که سازمان تحت نظر او با آن‌ها گفت‌وگو کرد، گفتند که از نظر سلامت روانی در وضعیت «بد» یا «بسیار بد» قرار دارند. او افزود که ۸ درصد از این آن‌ها گفتند که دست‌کم یک زن را می‌شناسند که اقدام به خودکشی کرده است.

الیسیون دیویدیان باور دارد محدودیت‌هایی که طالبان بر زندگی زنان وضع کرده است، بر حقوق زنان و دختران در نسل‌های آینده هم اثر خواهد گذاشت.

طالبان از بدو ورود افغانستان در نخستین‌ اقدامات خود، سیاست‌های شدید را در قبال زنان و دختران اعمال کرد که مهم‌ترین آن، منع آموزش دختران و منوعیت کاری زنان در ادارات است که این سیاست اعمال می‌شود.

دیدبان حقوق بشر: طالبان جدی‌ترین بحران حقوق زنان در جهان را خلق کرده است

Related Articles

Back to top button