افغانستانزنان و حقوق بشر

حمایت ۲۹ کارشناس سازمان ملل از تشکیل پرونده علیه طالبان در دادگاه لاهه

بیان‌نیوز – گروهی از کارشناسان سازمان ملل‌متحد هم‌زمان با سه سالگی سقوط دولت سابق افغانستان و سلطه‌ی طالبان در بیانیه‌ی مشترک از جامعه‌ی جهانی خواسته‌اند که نباید روابط با حکومت آن‌ها(طالبان) عادی‌سازی شود.

بیانیه‌ی این کارشناسان سازمان ملل روز چهارشنبه(۲۴ اسد) منتشر شده و ریچارد بنت، گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل‌متحد نیز در جمع کارشناسان است.

در بیانیه آمده که آن‌ها از تلاش‌ها برای شروع پرونده علیه طالبان در دادگاه بین‌الملی دادگستری به‌دلیل نقض کنوانسیون رفع تبعیض علیه زنان و سایر اسناد قابل اجرا، حمایت می‌کنند.

به گفته‌ی آن‌ها، طالبان طی سه سال گذشته، مردم افغانستان و به خصوص زنان و دختران را در معرض حملات وحشتناک و تشدید‌کننده بر حقوق آزادی‌های‌شان قرار داده است.

آن‌ها در بیانیه تصریح کرده که طالبان جامعه‌ی مدنی و رسانه‌ها را به شدت سرکوب نموده و بی‌توجهی علنی به اصول عدالت، عدم تبعیض، برابری و حاکمیت قانون نشان داده‌اند.

این بیانیه در حالی منتشر می‌شود که طالبان زنان و تشکیل حکومت فراگیر را یک موضوع داخلی می‌دانند و همواره از جامعه‌ی جهانی و به خصوص سازمان ملل خواسته که در این موارد مداخله نکنند.

افزون براین، مقام‌های طالبان در سه سال گذشته گفته‌اند که آزادی بیان و آزادی رسانه‌ها را در چارچوب شریعت اسلامی پذیرفته‌اند.

بخش زنان سازمان ملل: زنان افغان حتا نمی‌توانند برای خرید بازار بروند

Related Articles

Back to top button