اجتماعیافغانستان

نهاد سازمان ملل: افغانستان یکی از خطرناک‌ترین مکان‌ها برای امدادگران است

بیان‌نیوز – دفتر هماهنگ‌کننده‌ی کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل‌متحد(اوچا) به تازگی اعلام کرده که افغانستان یکی از پنج خطرناک‌ترین مکان برای امدادگران بوده است.

اوچا روز دوشنبه(۲۹ اسد) به‌مناسبت روز جهانی کمک‌های بشردوستانه بیانیه صادر کرده و افزوده که امدادگران در افغانستان در محیط دشوار فعالیت می‌کنند.

براساس بیانیه‌ی اوچا، درگیری و خشونت از اگست ۲۰۲۱ میلادی به‌طور قابل توجهی در افغانستان کاهش یافته؛ اما چالش‌های جدیدی سد راه امدادگران ظهور کرده است.

این نهاد سازمان ملل‌ تصریح کرده که اقدامات محدودکننده‌ی فزاینده‌ طالبان که زنان و دختران را هدف قرار داده، دسترسی آن‌ها را به آموزش، زندگی جمعی،‌ خدمات و اشتغال از جمله کارهای بشردوستانه به شدت محدود می‌کند.

اوچا افزوده است که محدودیت‌های طالبان موانع قابل توجهی را برای امدادگران ایجاد می‌کند.

اوچا تاکید ورزیده که تلفات امدادگران در خط مقدم درگیری‌ها به گونه‌ نگران‌کننده‌ای افزایش یافته است.

به‌گفته‌ی این دفتر، با کشته‌شدن ۲۸۰ امدادگر در ۳۳ کشور در سال گذشته، سال ۲۰۲۳ مرگ‌بارترین سال ثبت‌شده برای جامعه‌ی بشردوستانه بود.

اوچا افزوده است که این رقم فوق‌العاده بالا نشان‌دهنده‌ی افزایش ۱۳۷ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۲ است که ۱۱۸ امدادگر کشته شده بودند.

طالبان از بدو ورود به افغانستان درست سه سال قبل در نخستین اقدامات حکومت‌داری، زنان را از کار در موسسات داخلی و بین‌المللی منع کرد و این امر باعث چالش‌های جدی را برای زنان و نهادهای کمک‌رسان ایجاد کرد.

درانی: داعش در افغانستان چالش بزرگی برای منطقه و جهان است

Related Articles

Back to top button