افغانستانگزارش ویژه

واکنش یوناما به قانون جدید طالبان؛ مردم مستحق تهدید یا زندانی‌شدن نیستند

سمین محمدی

بیان‌نیوز – روزا اوتنبایوا، رییس هیات معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان(یوناما) در واکنش به تصویب قانون امر به معروف از سوی طالبان، گفته است که این قانون اختیارات وسیع تنفیذی را برای محتسبین می‌دهد.

یوناما روز یک‌شنبه(۴ سنبله) بیانیه‌ی رییس این نهاد را منتشر کرده است. اوتنبایوا در این بیانیه گفته است: «این دیدگاه ناراحت‌کننده برای آینده‌ی افغانستان است، جایی‌که محتسبین اختیارات نامحدودی را برای تهدید و بازداشت افراد بر اساس فهرست‌های وسیع و گاه مبهم از تخلفات هستند.»

اوتنبایوا در ادامه تصریح کرده که نمایندگی سازمان ملل در افغانستان نگران است که با تطبیق این قانون، محدودیت‌های گسترده‌ای بر رفتار شخصی اعمال می‌کند و اختیارات وسیع تنفیذی را برای محتستبین این نهاد می‌دهد.

او گفت: «این موضوع محدودیت‌های غیرقابل تحمل موجوده در برابر حقوق زنان و دختران افغان را گسترش می‌دهد، حتی صدای زن در بیرون از منزل ظاهرا یک نقض اخلاقی تلقی می‌گردد.»

رییس یوناما همچنان به وضوح ابراز داشته است: «پس از دهه‌ها جنگ و در بحبوحه یک بحران انسانی وحشتناک، مردم افغانستان مستحق تهدید یا زندانی در مواردی چون دیر رسیدن به نماز، نگاه به جنس مخالف که عضو از خانواده نیستند، و یا این‌که عکس یکی از عزیزان خود را داشته باشند، نیستند.»

نماینده‌ی خاص دبیرکل سازمان ملل در ادامه گفت: «جامعه بین‌المللی با حسن نیت به دنبال تعامل سازنده با مقام‌های حاکم می‌باشد. جهان می‌خواهد افغانستان را در مسیر صلح و رفاه ببیند،‌جایی‌که همه‌ افغانس‌ها در آینده خود سهم داشته باشند، شهروندان دارای حقوق باشند، نه این‌که صرفا تحت انضباط باشند. محدود کردن بیشتر حقوق مردم افغانستان و نگهداشتن آن‌ها در ترس دایمی، دستیابی به این هدف را دشوارتر خواهد ساخت.»

با این حال، یوناما در حال مطالعه‌ی قانون جدید تصویب‌شده و پیامدهای آن برای مردم افغانستان و نیز تاثیر بالقوه آن بر سازمان ملل‌متحد و سایر کمک‌های بشردوستانه حیاتی برای کشور است و از مقام‌های حاکم در مورد تعدادی از ماده‌ها و پلان‌های تطبیقی وضاحت می‌خواهد.»

قانون جدید طالبان؛ وزیرخارجه بلجیم و آنجلینا جولی واکنش نشان دادند

Related Articles

Back to top button