اجتماعیافغانستان

مرکز خبرنگاران افغانستان به قانون امر به معروف طالبان واکنش نشان داد

بیان‌نیوز – مرکز خبرنگاران افغانستان روز دوشنبه(۵ سنبله) در واکنش به توشیح قانون امر به معروف طالبان، با انتشار اعلامیه‌ای، واکنش نشان داده و افزوده که این قانون محدودیت بر رسانه‌ها و خبرنگاران را تشدید خواهد کرد.

در اعلامیه‌ی این نهاد خبرنگاران آمده است:‌«در این قانون محدودیت‌هایی نیز به صورت آشکار و مبهم در نظر گرفته شده است که می‌تواند کار رسانه‌ها و خبرنگاران  و به طور خاص خبرنگاران زن را تحت تاثیر قرار دهد.»
بربنیاد اعلامیه‌ی مرکز خبرنگاران افغانستان، پیش از این در جریان سه سال گذشته زمام‌داری طالبان، دست کم ۱۷ دستورالعمل در ارتباط با خبرنگاران و رسانه‌ها صادر شده که آزادی رسانه‌ها و خبرنگاران را به شدت محدود کرده است.

این مرکز به موارد دیگری همانند منع سوءاستفاده از ضبط صوت، رادیو، بیرون نشدن صدای زنان از خانه و استفاده از نیکتایی نیز اشاره کرده و گفته است محتوای این موارد نیز مبهم است، اما برای آن‌ها مجازات تعیین شده است.

این نهاد افزوده است: «محدودیت‌های تازه ادامه‌ی روند سرکوب رسانه‌های آزاد ‌می‌باشد که از زمان بازگشت طالبان به قدرت در اسد ۱۴۰۰ آغاز شد و از آن هنگام در قالب دستورالعمل‌های شفاهی و کتبی به رسانه‌ها و خبرنگاران ابلاغ و اجرا شده است. این محدودیت‌ها بر خلاف و در تضاد با قانون رسانه‌های همگانی کشور است که حکومت طالبان نیز آن را پذیرفته است اما تنها از بخشی از آن به شکل گزینشی استفاده می‌کند.»

مرکز خبرنگاران افغانستان همچنان از طالبان خواسته‌اند که در رفتارشان با رسانه‌ها و خبرنگاران تجدید نظر کنند و اجازه دهند که خبرنگاران مطابق قانون از حقوق‌شان برخوردار شوند.

قانون امر به معروف طالبان که هفته‌ی گذشته توشیح و در جریده‌ی رسمی منتشر شده، واکنش‌های گسترده‌ی ملی و بین‌المللی را به همراه داشته است.

یک دانشگاه بریتانیایی پذیرش دانش‌جویان افغان را تعلیق کرد

Related Articles

Back to top button