جهان

نخست‌وزیر اسرائیل پیشنهاد حفر کانال در کریدور «نتساریم» را مجددا مطرح کرد

بیان‌نیوز – روزنامه «یدیعوت آحارونوت» فاش کرد که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به‌رغم مخالفت قبلی، تیم مذاکره‌کننده را موظف کرد تا خطوط کلی مورد قبول او برای محور «نتساریم» که نوار غزه را تقسیم می‌کند، ارایه کند.

به نوشته این روزنامه، نتانیاهو مصمم است برای جلوگیری از عبور خودروها و هدایت آن‌ها را به سمت شرق برای تفتیش و بازرسی قبل از ورود به شمال، کانال‌هایی حفر شود.

اگرچه این موضوع یکی از گره‌های مذاکرات جاری در قاهره در مورد آتش‌بس در نوار غزه است، اما اسرائیل کریدور نتساریم را گسترش داده است که نوار غزه را در مرکز به دو بخش جنوبی و شمالی تقسیم می‌کند.

تصاویر ماهواره‌ای

این روزنامه، روز گذشته گزارش داد، تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که ارتش اسرائیل قصد دارد با ایجاد چهار موضع نظامی بزرگ، این کریدور را توسعه دهد.

«یدیعوت آحارونوت» خاطرنشان کرد که این مواضع، استقرار صدها سرباز از دو تیپ ذخیره را که وظیفه تامین امنیت برای ساخت اسکله دریایی توسط ارتش آمریکا در سواحل غزه به‌منظور ارسال کمک‌های بشردوستانه را برعهده خواهند داشت، امکان‌پذیر می‌کند.

این گسترش کنونی در نتساریم؛ نشان دهنده عزم اسرائیل برای ادامه حضور در این کریدور است، اگرچه حضور نظامی ارتش اسرائیل در غزه، یکی از مواردی بود که مذاکرات دو هفته پیش در دوحه و دور دوم آن در قاهره را با مشکل مواجه ساخت زیرا هم جنبش حماس و هم مصر با ابقای نیروهای اسرائیلی در کریدور فیلادلفیا و همچنین نتساریم و گذرگاه رفح، مخالفت کردند.

مذاکرات سازنده

از سویی جان کربی، سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید دوشنبه اعلام کرد که مذاکرات جاری در قاهره برای دستیابی به آتش‌بس در غزه و آزادی گروگان‌ها طی چند روز آینده در سطح گروه‌های کاری برای حل برخی مسائل مشخص، ادامه خواهد یافت.

به گزارش «رویترز»، کربی در گفت‌وگو با خبرنگاران در یک نشست آنلاین، ضمن رد ارزیابی‌ها مبنی بر شکست مذاکرات، گفت که برعکس، مذاکرات «سازنده» بود.

بدبینی در مورد مذاکرات

کشورهای میانجی (مصر، قطر و آمریکا) هنوز امیدواری نسبت به مذاکرات آتش‌بس در غزه برای دستیابی به توافق را از دست نداده‌اند؛ اگرچه مواضع حماس و اسرائیل، نشان نمی‌دهد که راه حلی در آینده نزدیک، در دسترس باشد.

منابع آگاه، یکشنبه فاش کردند که دو طرف راه‌حل‌های میانه و پیشنهادهایی در مورد برخی نکات اصلی مورد اختلاف، از جمله کریدور فیلادلفیا (صلاح الدین)، کریدور نتساریم و حضور اسرائیل در آن‌ها را که در قاهره روی میز گذاشته شده بود، رد کردند.

با این حال با خروج هیئت‌های اسرائیلی و حماس، از قاهره، «تیم‌های فنی» برای ادامه بحث در مورد مسائل حل نشده، باقی ماندند

مسائل حل نشده

از مسائل اساسی مورد اختلاف در این مذاکرات، موضوع حضور اسرائیل در کریدور فیلادلفیا (صلاح الدین) است که نوار باریکی به طول ۱۴.۵ کیلومتر است که در مرز جنوبی نوار غزه با مصر واقع شده است

میانجی‌ها گزینه‌های مختلفی را به عنوان آلترناتیو برای حضور نیروهای اسرائیلی در کریدور فیلادلفیا و کریدور نتساریم که از مرکز نوار عبور می‌کند، پیشنهاد کردند، اما به گفته یک منبع مصری، دو طرف هیچ‌یک از آن‌ها را نپذیرفتند.

سالیوان: نگران تشدید تنش‌ها در خاورمیانه هستیم

Related Articles

Back to top button