افغانستانزنان و حقوق بشر

بخش زنان سازمان ملل: زنان خواهان حق تصمیم‌گیری هستند

بیان‌نیوز – بخش زنان سازمان ملل‌متحد(UN Women) می‌گوید که طالبان با صدور دست کم ۷۰ فرمان، زندگی جمعی زنان و دختران افغانستان را هدف قرار داده است.

این نهاد سازمان ملل‌متحد روز پنج‌شنبه(۱۵ سنبله) با نشر گزارشی افزوده که زنان افغان می‌خواهند که شانه‌به‌شانه در کنار مردان افغانستان کار کنند.

آلیسون داویدیان، نماینده‌ی ویژه بخش زنان سازمان ملل در این گزارش گفته است: «زنان خواهان حق تصمیم‌گیری هستند، نه فقط در خانه خود، بلکه در دولت و سایر جاها. آن‌ها تحصیل و حقوق خود را می‌خواهند.»

این مقام سازمان ملل خاطرنشان کرده است که به‌رغم وضع محدودیت‌ها از سوی طالبان، این سازمان در همکاری با شماری از زنان و با استفاده از دو دستگاه رادیویی و تلویزیونی برای رسیدن زنان و دختران به حقوق‌شان فعالیت می‌کند.

نماینده ویژه بخش زنان سازمان ملل در افغانستان تصریح کرده است: «این کار نمونه‌ای از انعطاف‌پذیری و توانایی زنان افغان برای سازگاری و نوآوری است.»

در این گزارش به نقل از لینای ۲۶ ساله، یکی از خبرنگاران زن، آمده که وی پس از تسلط دوباره طالبان بر کشور، از کار روزنامه‌نگاری کنار رفته است.

این سازمان همچنان با اشاره به فرمان‌های صادر شده طالبان علیه زنان گفته که این گروه حدود ۱.۱ میلیون دختر را که در سن مکتب رفتن هستند، از حق آموزش محروم کرده است.

طبق این گزارش، در حالی که برخی از زنان هنوز کار می‌کنند، اما گزینه‌های شغلی آن‌ها محدود به مواردی است که توسط طالبان تأیید شده است.

لینا تأکید کرده است: «این ممنوعیت‌ها اعتماد به ‌نفس و عزت‌ نفس زنان را کاهش می‌دهد و آن‌ها را به گوشه‌ای از خانه‌شان منتقل می‌کند. من می‌دانم که آن‌ها [زنان] در چه حالتی قرار دارند. بنابر این، برای من بسیار مهم است که صدای آن‌ها را بلند کنم.»

با این حال، طالبان اما همواره نگرانی‌ سازمان‌های بین‌المللی را در مورد زنان افغانستان بی‌جای دانسته و اعلام کرده که بر اساس شریعت، حقوق زنان و تمام مردم افغانستان تامین شده است.

گزارشگر ویژه‌ی سازمان ملل: در مورد حمله‌ی اخیر کابل تحقیقات صورت گیرد

Related Articles

Back to top button