افغانستانامنیت

سازمان ملل: داعش از جنگ‌جویانش در افغانستان خواسته که به دیگر کشورها حمله کنند

بیان‌نیوز – گزارش تازه‌ی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌متحد که به تازگی در شورای امنیت این سازمان ارایه شده، از تهدیدهای فرامرزی شاخه خراسان داعش در افغانستان هشدار داده است.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل‌متحد به نقل از مقام‌های چندین کشور عضو این سازمان آمده است که داعش به جنگ‌جویانش دستور داده که از افغانستان به دیگر کشورها حملاتی را سازمان‌دهی کنند.

در گزارش دبیرکل سازمان ملل، افغانستان از پایگاه‌های خطرناک داعش خراسان برای حمله به اروپا و کشورهای منطقه توصیف شده است.

طبق این گزارش: «در پی حملات تروریستی در کرمان ایران در ۳ جنوری و در مسکو در ۲۲ مارچ، تهدید تروریستی ناشی از گروه‌های مختلف مستقر در افغانستان نگرانی‌های کشورهای عضو را افزایش داده است.»

این گزارش همچنان افزوده است: «گزارش‌ کشورهای عضو حاکی از آن است که داعش به عوامل خود در افغانستان و کشورهای همسایه دستور داده است که حملاتی را در خارج از کشور انجام دهند و از جوامع مهاجر افغان و آسیای مرکزی برای حمایت لجستیکی، مالی و عملیاتی بهره‌برداری می‌کند.»

برپایه‌ی گزارش دبیرکل سازمان ملل‌متحد، علی‌رغم انهدام چندین هسته شاخه خراسان داعش در اروپا، پشتیبانی لجستیکی و مالی همچنان برای عواملی که از افغانستان و آسیای مرکزی به اروپا می‌آیند، فراهم است.

در گزارش گفته شده که داعش خراسان به دنبال جذب مهاجران افغان در اروپا است.

در همین حال، کمیته‌ی فنی نظارت بر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل‌متحد در سی‌وچهارمین گزارش خود در خصوص همکاری‌های داعش،‌ القاعده و طالبان پاکستانی هشدار داده است.

این کمیته فنی تحلیل و نظارت پیش بینی کرده است که در سال پیش رو، اروپا با توطئه‌های پیچیده‌تری داعش رو‌به‌رو خواهد شد و برای همین کشورهای اروپایی و غیراورپایی، نگرانی شدیدی در مورد تهدید تروریستی از افغانستان دارند.

در عین حال، این گزارش گفته که داعش بر گسترش دامنه حضور خود در افریقا نیز تمرکز کرده است. این گروه حضورش را با انجام حملات خونین علیه افراد ملکی در افریقا به نمایش گذاشته است.

این نخستین بار نیست که سازمان ملل و اعضای آن درباره تهدید داعش و دیگر گروه‌های تروریستی در افغانستان هشدار می‌دهند. اما، طالبان این هشدارها را بزرگنمایی تهدید داعش توصیف کرده‌است.

رییس یوناما به طالبان: گزارش سه ماه اخیر افغانستان با اعضای شورای امنیت شریک ساخته می‌شود

Related Articles

Back to top button