افغانستانسیاست

دولت بایدن توافق‌نامه میان طالبان و امریکا را «معیوب» خواند

بیان‌نیوز – وزارت خارجه‌ی امریکا، دوشنبه‌شب(۱۹ سنبله) در واکنش به گزارش کمیته‌ روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا بیانیه صادر کرد و در آن توافق‌نامه دوحه را معیوب خوانده است.

در بیانیه‌ وزارت خارجه‌ی امریکا به خروج آشفته‌بار ایالات متحده از افغانستان اشاره شده و در آن آمده است که این توافق‌نامه تلاش‌های امریکا برای پایان دادن به جنگ از راه مذاکره میان افغان‌ها را مختل کرده بود.

به گفته‌ی وزارت خارجه‌ی امریکا، جنرال کنت مک‌کنزی، فرمانده سابق ستاد مشترک ارتش امریکا یا سنتکام اظهار کرده بود که امضای توافق‌نامه دوحه تاثیر مخربی بر دولت و ارتش افغانستان داشت.

براساس بیانیه وزارت خارجه‌ی امریکا، پس از مضای توافق‌نامه دوحه دولت بایدن با طالبان قدرت‌مندتر از گذشته مواجه شده بود.

در بیانیه آمده است: «به‌عنوان بخشی از این توافق، امریکا دولت پیشین افغانستان را مجبور کرد که پنج هزار زندانی طالبان، از جمله چندین فرمانده ارشد این گروه را آزاد کند. به دنبال آن، طالبان به قوی‌ترین موقعیت خود در ۲۰ سال اخیر دست یافته‌اند.»

به باور این وزارت، پایان دادن به «طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده» هرگز آسان نبود، اما رییس جمهور بایدن این تصمیم «دشوار و ضروری» را برای پایان دادن به جنگ ۲۰ ساله این کشور در افغانستان گرفت.

وزارت امور خارجه امریکا خاطرنشان کرده که این وزارت از سه سال به این‌سو تقریباً ۲۰ هزار صفحه اسناد را در اختیار کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان ایالات متحده در مورد خروج این کشور از افغانستان قرار داده است.

در کنار این، وزارت امور خارجه امریکا نُه جلسه توجیهی در سطح بالا برای کمیته‌ها و اعضای کانگرس این کشور انجام داده و همچنان ۱۵ مقام ارشد را برای مصاحبه‌های رونویسی‌ شده در اختیار کارکنان و اعضای کمیته روابط خارجی مجلس نماینده‌گان قرار داده است.

طبق بیانیه، در کنار این، انتونی بلینکن، وزیر امور خارجه امریکا، نیز ۱۴ بار در مورد خروج از افغانستان در برابر کمیته‌های کانگرس این کشور شهادت داده است.

با این حال، جمهوری‌خواهان ایالات متحده همواره دولت بایدن را مسوول خروج «آشفته» این کشور از افغانستان می‌دانند.

سال‌روز ترور احمدشاه مسعود؛ کرزی: او پیوسته برای آزادی وطن به مبارزه می‌پرداخت

Related Articles

Back to top button