افغانستانسیاسی

مناظره انتخاباتی ۲۰۲۴ امریکا؛ ترامپ: من توافق‌نامه دوحه را فسخ کرده بودم

بیان‌نیوز – دونالد ترامپ، رییس‌جمهور سابق امریکا و نامزد حزب جمهوری‌خواه می‌گوید که توافق‌نامه دوحه از طرف او لغو شده بود، چون طالبان براساس این توافق‌نامه عمل نکرده بودند.

مناظره‌ی انتخاباتی میان دونالد ترامپ و کاملا هریس، نامزد حزب دموکرات‌ها در انتخابات ۲۰۲۴ امریکا بامداد چهارشنبه(۲۱ سنبله) به وقت افغانستان برگزار شد.

ترامپ در این مناظره‌ی انتخاباتی گفت که توافق‌نامه دوحه از طرف او لغو شده بود، چون طالبان به مفاد این پیمان عمل نکردند؛ در در این توافق‌نامه تصریح شده بود که طالبان مواردی را باید انجام دهند،‌اما ندادند و به این خاطر، قرارداد از جانب ایالات متحده فسخ شد.

او همچنان با انتقاد تند از کاملا هریس در مورد خروج آشفته‌ی امریکا از افغانستان افزود که حتا یک مقام مسوول امریکایی هم برکنار نشد.

ترامپ افزود: «اگر من رییس‌جمهور می‌بودم، جنگ اوکراین اتفاق نمی‌افتاد و ایران برای ۲۱ سازمان تروریستی کمک مالی نمی‌کرد، این کشور در زمان ریاست‌جمهوری من منزوی شده بود.»

ترمپ افزوده که دموکرات‌ها علیه اسراییل، عرب‌ها و خاورمیانه عمل می‌کنند اگر «دموکرات‌ها» دو سال دیگر در قدرت باقی بمانند اسراییلی وجود نخواهد داشت.

ترامپ حکومت سابق افغانستان را دور زد

در همین حال، کاملا هریس در این مناظره‌ی انتخاباتی به وضوح بیان کرد که ترمپ در زمان ریاست جمهوری‌اش حکومت وقت افغانستان را دور زد و با طالبان وارد مذاکره شد.

معاون رییس‌جمهور کنونی امریکا در اولین مناظره انتخاباتی‌اش با ترمپ گفت که ترمپ در آن زمان رهبران طالبان را به کمپ دیوید دعوت کرد.

به باور هریس، این کار ترمپ نشان‌دهنده این مساله است که وی برای شأن ریاست‌جمهوری امریکا ارزش قایل نشد.

هریس همچنان گفت که با تصمیم بایدن برای خروج از افغانستان موافق بوده است.

طالبان کار ساخت لین دوم شاهراه کابل-غزنی را آغاز کردند

Related Articles

Back to top button