افغانستانامنیت

گزارش دبیرکل سازمان ملل: در سه ماه بیش از دو هزار رویداد امنیتی در افغانستان ثبت شده است

بیان‌نیوز – گزارش تازه‌ی دبیرکل سازمان ملل‌متحد نشان می‌دهد که در سه ماه اخیر دو هزار و 127 رویداد امنیتی در افغانستان ثبت شده که نسبت به زمان مشابه سال گذشته، رویدادهای امنیتی 53 درصد افزایش یافته است.

گزارش آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل‌متحد روز سه‌شنبه(27 سنبله) تحت عنوان وضعیت افغانستان و پیامدها بر صلح و امنیت بین‌المللی منتشر شد.

این گزارش درست یک روز پیش از نشست شورای امنیت این سازمان منتشر می‌شود.

در این گزارش به وضوح آمده که در این بازه‌ی زمانی 80 مورد درگیری مسلحانه در افغانستان ثبت شده است، در حالی‌که در زمان مشابه سال گذشته 37 مورد بوده است.

به گفته‌ی این گزارش، انفجارهای ناشی از بمب‌های دست‌ساز در این مدت نسبت به سال گذشته، از شش مورد به 13 مورد افزایش یافته است.

براساس گزارش دبیرکل سازمان ملل‌متحد، جبهات ضد طالبان با این‌که هیچ جغرافیایی را تصرف نتوانسته‌اند، اما در این میان 73 حمله علیه طالبان انجام شده است و این حملات از سوی جبهه آزادی و جبهه مقاومت ملی صورت گرفته است.

نقض حقوق نظامیان حکومت سابق افغانستان

دبیرکل سازمان ملل‌متحد در این گزارش خود همچنان از نقض حقوق نظامیان حکومت سابق افغانستان انتقاد کرده است. گوترش در این گزارش گفته که با وجود عفو عمومی طالبان اما گزارش‌هایی از نقض حقوق بشر علیه مقام‌های سابق نظامی افغانستان دریافت شده است.

سازمان ملل چهار مورد قتل قضایی، ۹ مورد بازداشت خودسرانه و شش مورد شکنجه و بدرفتاری با مقام‌های پیشین حکومتی و اعضای نیروهای دفاع ملی و امنیتی افغانستان را مستند کرده است.

در گزارش گوترش همچنان به حملات گروه داعش در افغانستان نیز پرداخته شده است و در آن آمده که از در سه ماه اخیر چهار حمله در بامیان، قندهار و کابل ثبت شده و عملیاتی نیز از سوی نیروهای طالبان علیه داعش انجام شده است.

به گفته‌ی این گزارش، گروه داعش در سه ماه گذشته به تبلیغات خود علیه طالبان و جامعه جهانی ادامه داده است و در عین حال، داعش در ماه می با انتشار ویدیویی، ادعای طالبان مبنی بر تامین امنیت را «مسخره» کرده است.

در این گزارش آمده است: «گروه داعش در ۲۶ می ویدیویی منتشر کرد که در آن تمام خارجی‌ها و سازمان ملل متحد در افغانستان را تهدید کرده و ادعای طالبان مبنی بر موفقیت‌آمیز بودن تأمین امنیت در کشور را به سخره گرفت.»

تهدیدهای داعش در حالی در گزارش دبیرکل سازمان ملل‌متحد مطرح می‌شود که این گروه چند روز پیش حمله‌ی مرگباری را علیه غیرنظامیان شیعه در ولایت دایکندی انجام داد.

چهار عضو گروه داعش 14 شیعه را در منطقه مرزی دایکندی – غور تیرباران کرد و تصاویر آن‌ را منتشر کردند.

نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان فردا چهارشنبه برگزار می‌شود

Related Articles

Back to top button