افغانستانگزارش ویژه

سیما باهوس: 90 درصد زنان و دختران افغانستان مشکل روانی پیدا کرده‌اند

بیان‌نیوز – سیما باهوس، مدیر اجرایی بخش زنان سازمان ملل‌متحد در نشست شورای امنیت این سازمان آمار ارایه کرده که 90 درصد زنان و دختران افغانستان گرفتار مشکلات روانی شده‌اند.

او با استناد به صحبت‌های زنان افغانستان گفت که با گذشت هر فصل، وضعیت سلامت روان زنان و دختران این کشور بدتر می‌شود.

این مقام سازمان ملل همچنان ابراز داشت که هشت درصد از زنان به این نهاد گفته‌اند که دست‌کم یک زن یا دختر را می‌شناسند که برای «خودکشی» تلاش کرده است.

خانم باهوس در خصوص توشیح قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان گفت که این قانون نه تنها زنان را از مردان، بلکه زنان را از زنان نیز جدا می‌کند.

او تصریح کرد، بررسی‌های بخش زنان سازمان ملل متحد نشان می‌دهد که تنها ۲۲ درصد از زنان افغانستان به‌صورت روزانه یا هفته‌وار با زنانی به غیر از اعضای نزدیک خانواده‌ی خود ملاقات می‌کنند، اما ۱۸ درصد از زنان هرگز چنین کاری نمی‌کنند.

سیما باهوس همچنان ابراز داشت که این قانون زنان را ملزم می‌‌کند که تمام بدن و صورت خود را بپوشانند و صحبت کردن آنان را در جمع دیگران، استفاده‌ی بدون محرم از وسایل نقلیه‌ی عمومی و حتا نگاه کردن به مردانی را که با آنان نسبت خونی ندارند، منع کرده است.

مدیر اجرایی بخش زنان این سازمان به وضوح افزود: «آنچه وضعیت را بدتر می‌کند، این است که بسیاری از ماده‌های این قانون مبهم است و این باعث می‌شود که در عمل به‌طور خودسرانه تفسیر و اجرا شوند؛ به‌طوری که محتسبان (طالبان) اختیارات گسترده‌ای در اجرای آن دارند.»

خانم باهوس در مورد احساس امنیت زنان در جامعه‌ی افغانستان نیز صحبت کرد و گفت که براساس نظرسنجی‌های آنان، ۶۴ درصد از زنان افغانستان می‌گویند که بیرون رفتن از خانه به تنهایی برای آنان کاملا ناامن است.

او افزود که این میزان با تصویب قانون امر به معروف و نهی از منکر طالبان افزایش خواهد یافت.

رییس بخش زنان سازمان ملل متحد گفت که مردان افغانستان نیز در محیط کنونی جامعه‌ی این کشور رنج می‌برند و هنگامی که یک زن را همراهی می‌کنند، احساس امنیت کم‌تری دارند.

او با اشاره به ممنوعیت آموزش دختران، در مورد پی‌آمدهای سیاست‌های طالبان بر پسران نیز اشاره کرد و گفت که میلیون‌ها پسر در مکتب‌هایی درس می‌خوانند که نصاب آن را فقط طالبان تأیید کرده‌اند و کسی نمی‌داند محتوای آن چیست.

وی در سخنرانی خود به اعتراض زنان افغانستان علیه طالبان نیز پرداخت و گفت در سال ۲۰۲۱ میلادی ۸۸ درصد اعتراضات در فضای باز برگزار می‌شد، اما اکنون ۹۴ درصد از اعتراضات به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.

نشست شورای امنیت سازمان ملل‌متحد شب گذشته(28 سنبله) در مورد افغانستان در نیویارک برگزار شده بود.

توشیح قانون جدید امر به معروف طالبان در سطح جامعه‌ی جهانی واکنش‌برانگیز شده و بسیاری از کشورها از جمله سازمان ملل، این اقدام طالبان را محکوم کرده‌اند.

رییس یوناما: قانون امر به معروف طالبان تعامل جهان را با خطر مواجه کرد

Related Articles

Back to top button