افغانستانزنان و حقوق بشر

نشست شورای امنیت؛ قانون امر به معروف طالبان شکست دیگر غم‌انگیز افغانستان است

سمین محمدی

بیان‌نیوز – نمایندگان کشورهای امریکا، بریتانیا و فرانسه در شورای امنیت سازمان ملل‌متحد، اجرای قانون امر به معروف طالبان را یک شکست غم‌انگیز دیگر افغانستان عنوان کردند.

نشست شورای امنیت سازمان ملل‌متحد شب گذشته(28 سنبله) در مورد افغانستان برگزار شده بود.

توماس گرینفیلد، سفیر امریکا در سازمان ملل افزود که جامعه‌ی جهانی و به خصوص واشنگتن، مسایل حقوق بشری را قبل از به رسمیت شناختن طالبان در نظر می‌گیرد.

او افزود: «ما فکر می‌کنیم که اقدامات بیشتری برای پاسخگویی و وادار کردن آن‌ها(طالبان) به تغییر نیاز است.»

خانم گرینفیلد تامین حقوق بشر در افغانستان به عنوان پیش‌شرط رسمیت‌ شناختن طالبان را از «اختلافات بزرگ» امریکا با روسیه و چین دانست.

او تصریح کرد که طالبان نمی‌توانند به زندگی در دنیایی ادامه دهند که زنان را از جامعه به حاشیه رانده و نیمی از جمعیت را از مشارکت در پیشرفت افغانستان باز داشته است.

از سوی هم جس جمبرت گری، معاون سفیر بریتانیا در سازمان ملل در نشست شورای امنیت این سازمان، تصویب قانون امر به معروف طالبان را محکوم کرد و آن را شکست غم‌انگیز دیگری برای افغانستان دانست.

او از طالبان خواست که این قانون «نفرت‌انگیز» را لغو کند و به حقوق تمامی شهروندان افغانستان احترام بگذارد.

نماینده بریتانیا همچنان از تعیین نماینده ویژه سازمان ملل برای افغانستان حمایت کرد و گفت که طالبان بدون احترام گذاشتن به حقوق بشر و توجه به مسائل تروریسم و مواد مخدر، نمی‌تواند حمایت جامعه بین‌المللی را جلب کند.

او از جامعه جهانی خواست که کمک‌های بشردوستانه به افغانستان را ادامه دهند. نماینده بریتانیا افزود که کشورش از سال ۲۰۲۱ تاکنون بیش از ۸۰۰ میلیون دالر صرف کمک‌های بشردوستانه در افغانستان کرده است.

دیدبان حقوق بشر: جهان اقدامات معناداری را برای لغو محدودیت‌های طالبان انجام نداده است

Related Articles

Back to top button