افغانستانسیاست

شورای علمای شیعه افغانستان به طالبان: از خواسته‌های برحق خود عقب‌نشینی نمی‌کنیم

بیان‌نیوز – اعضای شورای علمای شیعه افغانستان خطاب به طالبان می‌گویند که از مطالبات و خواسته‌های برحق شیعیان یک گام هم عقب‌نشینی نخواهد کرد؛ زیرا این مطالبات معقول بوده و مورد تایید شریعت اسلام است.

شورای علمای شیعه افغانستان روز یک‌شنبه(1 میزان) مراسمی را به منظور گرامی‌داشت از میلاد پیامبر اسلام و هفته وحدت و اخوت در افغانستان برگزار کرد.

سیدحسین عالمی بلخی، رییس دبیرخانه شورای علمای شیعه و رییس مجمع محبان اهل‌بیت افغانستان در سخنرانی خود به رفتار و اخلاق پیامبر اسلام پرداخت و تاکید ورزید که مسلمانان برای تحکیم وحدت از سیره پیامبر اسلام بیاموزند.

عالمی بلخی افزود، در شرایط امروزی کسانی در کمین نشسته‌ و تلاش‌هایی را انجام می‌دهند تا نکته‌ای را در مورد جمعی از مسلمانان پیدا نمایند تا مورد تکفیر قرار دهند و جواز قتل‌شان را صادر کنند.

او با بیان این‌که رسول خدا حرمت ریختن خون را فقط به کلمه «شهادتین» می‌داند، گفت: «من نمی‌دانم این تکفیری‌ها از کجا می‌آیند و این جرات را می‌کنند و در برابر قول صریح رسول خدا می‌آیند و فتوای تکفیر می‌دهند. این‌هایی که فتوای تکفیر را صادر می‌کنند، علیه کسانی‌که شهادتین می‌خوانند، آیا دقت نکرده‌اند که برابر حکم صریح خدا و در نهایت در برابر وحی خداوند قرار می‌گیرند؟»

رییس دبیرخانه شورای علمای شیعه افغانستان در سخنرانی خود تصریح کرد: امروز می‌بینیم که آدرس‌های مختلفی به وجود آمده و حمایت می‌شوند. برای همین که مسلمانان همدیگر را تکفیر کنند. یک تعداد تلویزیون‌های تکفیری هستند؛ تلویزیون‌هایی که به نام دفاع از مذهب شیعه علیه اهل سنت سخن می‌زنند و تکفیر می‌کنند و تلویزیون‌هایی هستند که از اهل تشیع به نام دفاع از شیعه و مذهب، علیه اهل تسنن فتوا می‌دهند و تکفیر می‌کنند؛ هر دو تای این آدرس‌ها از یک‌جا تمویل و حمایت می‌شوند.

تعامل شیعیان باید ثمر دهد

عالمی بلخی در این مراسم، شیعیان افغانستان را با سابقه‌ترین شیعیان دنیا عنوان کرد و گفت که با فرستادن پیام شخص حضرت علی مردم تشیع افغانستان، شیعه مسلمان شدند.

این عضو شورای علمای شیعه افغانستان به وضوح ابراز داشت که شیعیان افغانستان برای مصالح جامعه اسلام و مسلمین، صبر و حوصله علی‌گونه دارند و برهمین اساس است، وقتی‌که حاکمیت جدید در این کشور به وجود آمد، بزرگان شیعه راه تعامل را با امارت اسلامی(طالبان) در پیش گرفت، نه تقابل.

آقای بلخی در ادامه خاطرنشان ساخت: «ما امروز در کشور ما می‌بینیم، هنوز کشورهایی است که در خط دشمنی قرار دارند، کشورهایی هستند که مردم افغانستان را تضعیف می‌کنند، کشورهای هستند که تحریم اقتصادی وضع کردند؛ کشوری‌که بعد از 45 سال از جنگ بیرون آمده و مورد حجمه سنگین و تحریم اقتصادی قرار دادند، طبیعتا ضرورتی به حمایت همه مردم دارد.»

به گفته‌‌ی بلخی، همه باید دست به دست هم داده و به خاطر این مصلحت کنار هم باشیم. شخصیت‌های شیعه چه کسانی که در داخل افغانستان هستند و چه کسانی که در خارج از این کشور هستند، شاید انتقاداتی داشته باشند، اما وقتی بحث خشونت و جنگ می‌شود، همه آن را نفی می‌کنند و این بیانگر خرد جمعی شیعیان افغانستان است و بنابراین، شیعیان در همان مسیر تعامل، راه تفاهم و آشتی قرار دارد.

رییس مجمع محبان اهل‌بیت افغانستان در بخش دیگری از سخنانش به مطالبات و خواسته‌های شیعیان پرداخت و افزود: «معنای این تلاش برای تعامل ای ناست که شیعیان در افغانستان طرفدار خشونت نیست، ناامنی و هرج‌ومرج را نمی‌خواهند؛ اما خواستار حقوق مذهبی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی‌شان در این نظام(طالبان) می‌باشند و به هیچ وجه از این مطالباتی‌که از روز اول مطرح کردیم، یک قدم عقب ننشستیم، چون خواسته‌های ما معقول و منطقی است، خواسته‌ها مورد تایید شریعت اسلام است.»

او گفت: «ما برای به ثمرنشستن تعامل باید تلاش کنیم، تعاملی را که می‌خواهیم با امارت اسلامی(طالبان) داشته باشیم، این تعامل باید ثمر بدهد و همین‌طور تا آخر تعامل تعامل گفته برویم و نتیجه نداشته باشد، این تلاش‌ها بیهوده است و در عرصه به ثمرنشستن تعامل بتوانیم قدم‌هایی را برداریم و توضیح داشته باشیم که این امیدواری وجود دارد.»

عالمی بلخی به صراحت از حکومت طالبان خواست که به مطالبات و خواسته‌های شیعیان توجه کند و به این مطالبات پاسخ مثبت دهد، زیرا این امر باعث استحکام نظام کنونی افغانستان و سبب تحکیم اخوت و برادری در این کشور می‌شود.

در همین حال نعمت‌الله غفاری، معاون کمیسیون ارتباطات شورای علمای شیعه افغانستان در این مراسم طی سخنانی به فضایل پیامبر خاتم و تفاوت آن با سایر پیامبران الهی پرداخت.

آقای غفاری ابراز داشت که یکی از تفاوت‌های پیامبر خاتم با سایر پیامبران دیگر این ست که کامل‌ترین دین را آورد و نیاز نیست که پیامبر دیگری هم بیاید؛ این از مهم‌ترین فضیلت پیامبر خاتم است.

او با اشاره به تحمیل عقاید و نسبت دادن به شیعیان تاکید کرد: دشمنان اسلام اتهامات شاخداری به بعضی از مسلمان در مساله نبوت به مردم شیعه زدند. بعضی از مسلمانان متاسفانه ساده‌لوحانه حرف‌هایی را که آن‌ها(دشمنان) درست کردند و از پیش خود ساختند و تهمت زدند به نام شیعه، می‌خوانند، مرور می‌کنند و تبلیغ می‌کنند.

وی از تمامی علمای اسلام، محققین، دانشمندان اسلامی و اهل تحقیق و مطالعه خواست: اگر می‌خواهید که اسلام به همان عزت و عظمت سابق خود برسد، باید از این اخلاق حسنه پیامبر درس بگیریم. تسامح و عدم سخت‌گیری بر مردم، پس مردم جذب می‌شوند و عظمت دین اسلام احیا می‌شود.

از سوی هم رضوانی بامیانی، رییس کمیسیون فرهنگی شورای علمای شیعه افغانستان در سخنرانی خود به رسالت و عظمت پیامبر گرامی اسلام و امام صادق به عنوان میراث‌دار پیامبر خدا اشاره کرد.

حجت‌الاسلام رضوانی بامیان با طرح این سوال که پیامبر برای چه آمده بود و امام صادق(ع) چکار کرد، گفت: آن‌چه از آیات قرآن و احادیث بر می‌آید، پیامبر آمده بود که بشر را لایق سکونت بهشت دنیا و آخرت کند؛ این تفکر، تفکر غلطی است که گفته می‌شود پیامبر آمده بود تا آخرت مردم را بهتر کند.

آقای بامیان تصریح کرد: این زمین زمانی بهشت می‌شود که عدالت حاکم باشد، تبعیض و برتری‌طلبی نباشد، حقوق همه شهروندان، حقوق همه مسلمانان در سطح ملی و بین‌المللی برابر باشد؛ تا مادامی‌که در یک جامعه و در یک کشور تبعیض و بی‌عدالتی حاکم است، آن جامعه، جامعه سالم و جامعه محمدی نیست.

به گفته‌ی رضوانی بامیان، هدف اساسی این است که ضمن گرامی‌داشت از میلاد این دو تا بزرگوار(پیامبر اسلام و امام صادق) سیره و رفتار آن‌ها را مورد بررسی و الگو قرار داده شود و باید آموخته شود که چگونه جامعه اسلامی درست می‌شود.

اختصاصی؛ تداوم ممنوعیت آموزش دختران پیامدهای خطرناکی دارد

Related Articles

Back to top button