افغانستانزنان و حقوق بشر

عدم انعطاف‌پذیری طالبان؛ مقام سازمان ملل از توقف روند دوحه هشدار داد

بیان‌نیوز – هم‌زمان با استمرار اعمال سیاست‌های طالبان در قبال زنان و دختران، مقام ارشد سازمان ملل‌متحد از خطر توقف روند دوحه هشدار داد.

رزماری دی‌کارلو، معاون دبیرکل سازمان ملل‌متحد شب گذشته(23 سپتامبر) در نشست ویژه‌ای که در مورد زنان و دختران افغانستان در مقر این سازمان برگزار شده بود، ابراز داشت که پس از توشیح قانون امر به معروف طالبان، خطر توقف روند دوحه را بیشتر کرده است.

او گفت: «در این مرحله کسانی که در روند ما (روند دوحه) شرکت کرده‌اند می‌خواهند ادامه دهند، اما واقعا انتظار دارند که طالبان با حسن نیت شرکت کنند. آنان باید پابندی به تعهدات بین‌المللی خود را آغاز کنند.»

معاون دبیرکل سازمان ملل تصریح کرد که روند دوحه براساس رویکرد تعامل اصولی و گام‌به‌گام با طالبان ایجاد شده و انتظار این است که طالبان حکومت را فراگیرتر کنند، به حقوق زنان و دختران احترام بگذارند و تلاش‌های مؤثر در راستای مبارزه با تروریسم و مواد مخدر را افزایش دهند.

خانم دی‌کارلو خاطرنشان ساخت که در ازای این تلاش‌ها، جامعه‌ی بین‌المللی به تدریج محدودیت‌ها بر طالبان را کاهش خواهد داد.

وی در پایان این نشست نیز به خبرنگاران گفت که کارهای زیادی است که طالبان باید انجام دهند تا قفل کمک‌ها و همکاری‌های بین‌المللی را باز کنند.

او تأکید کرد که هدف این است که ببینیم آیا طالبان واقعا به همه‌ی تعهدات خود عمل می‌کنند یا خیر.

رزماری دی‌کارلو ریاست سومین نشست نمایندگان ویژه‌ی کشورها در دوحه، پایتخت قطر را به عهده داشت که با حضور هیأتی از طالبان برگزار شد.

در این نشست زنان و نمایندگان جامعه‌ی مدنی افغانستان حضور نداشت و معاون دبیرکل سازمان ملل متحد با آنان به‌صورت جداگانه دیدار کرد.

از جانبی، مقام‌های حکومت سرپرست طالبان همواره موضوع زنان و حقوق بشر را از موضوعات داخلی افغانستان دانستند و از جامعه‌ی جهانی خواسته‌اند که در این موارد در امور این کشور مداخله نکنند.

گوترش: قانون امر به معروف طالبان، حذف عمومی زنان را از جامعه رسمی کرد

Related Articles

Back to top button