افغانستانسیاسی

عراقچی: کشورهای همسایه افغانستان اجازه‌ی رشد تروریزم را نمی‌دهند

بیان‌نیوز – عباس عراقچی، وزیرخارجه‌ی ایران می‌گوید که همسایگان افغانستان اجازه نخواهند که تروریز و افراط‌گرایی در آن کشور رشد کند.

او این اظهارات را روز جمعه(6 میزان) در نشست چهارجانبه با وزیران خارجه‌ی روسیه، چین و وزیردفاع پاکستان بیان کرده و در این نشست ابراز نگرانی کرده که گروه‌های تروریستی نه تنها مردم افغانستان، بلکه امنیت منطقه را نیز تهدید می‌کند.

این مقام دیپلماتیک جمهوری اسلامی به وضوح بیان کرد که کشورهای همسایه اجازه‌ی رشد افراط‌گرایی را در افغانستان نخواهند داد.

براساس اعلامیه‌ای وزارت خارجه ایران منتشر کرده، گفته است این نشست با صدور بیانیه‌ای با ۱۹ بند خاتمه یافت. کشورهای شرکت کننده تاکنون این بیانیه را منتشر نکرده‌اند.

به گفته‌ی این وزارت، در نشست چهار جانبه از حضور 20 ساله امریکا و ناتو در افغانستان انتقاد شد و وضعیت کنونی افغانستان نیز ناشی از خروج شرم‌آور امریکا و متحدانش است.

او افزوده است که امریکا و ناتو مسئول بسیاری از مشکلاتی هستند که افغانستان و همسایگانش اکنون با آن دست و پنجه نرم می‌کنند.

با این حال وزارت خارجه‌ی روسیه نیز شام روز گذشته در پلتفرم ایکس نوشت که در این نشست رویکردهای خود را مورد حل و فصل مسایل افغانستان در میان گذاشته و تاکید صورت گرفت که بدیلی برای ایجاد روابط و مشارکت با مقام‌های کنونی طالبان وجود ندارد.

نخست‌وزیر پاکستان: طالبان به سمت تشکیل حکومت فراگیر حرکت کند

Related Articles

Back to top button