افغانستانگزارش ویژه

انتقاد ایران از طالبان به استمرار نظام تک‌قومی در افغانستان؛ طالبان: تبعیض وجود ندارد

بیان‌نیوز – حسن کاظمی قمی، سفیر جمهوری اسلامی در کابل می‌گوید که حکومت طالبان باید به نظام تک‌قومی، تک‌زبانی و تک‌جنسیتی پایان دهند.

قمی این اظهارات را در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری ایرنا مطرح کرده است. مصاحبه آقای قمی روز گذشته(9 میزان) منتشر شده بود.

آقای قمی در این مصاحبه افزوده که تهران از سه سال پیش تاکنون مشفقانه به طالبان در کابل و قندهار مشورت داده که یک نظام تک‌قومی، تک‌زبانی، تک‌جنسیتی و تک‌مذهبی پاسخ‌گوی نیاز مردمی‌که تنوع زبانی، قومی و مذهبی دارند، نیست.

این مقام ایرانی تاکید کرده که لذا باید به تبعیض درباره اقلیت‌های قومی، زبانی و مذهبی پایان بخشده شود.

سفیر ایران افزوده است: «در این بخش خرسندیم که مقام‌های مسئول برخی از مشورت‌های مشفقانه‌ی ما را که می‌تواند به وضعیت کنونی و عدم شناسایی پایان بخشد، مورد توجه قرار داده‌اند. فرمان رهبری طالبان در ماه‌های اخیر مبنی بر مجازات و محکومیت آن گروهی که عامدانه فارسی‌زدایی می‌کند، اقدام مناسبی است که امیدواریم مورد توجه و فعلیت قرار گیرد و بدنه‌ی حکومت موانع برابر اجرای آن را بردارد.»

به گفته‌ی قمی، با نگاهی بدون تبعیض شایسته است، همه‌ی افرادی‌که فاقد جرم اثبات‌شده هستند، امکان مشارکت فراگیر اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را برای آبادی سرزمین خود پیدا کنند.

موجودیت گروه‌های تروریستی بخشی از این مصاحبه است که خبرنگار از سفیر ایران پرسیده است. قمی افزوده که او در مسیر تماس‌های دیپلماتیک خود دریافته است که چند نوع نگرش نسبت به این گروه‌ها در درون طالبان وجود دارد.

کاظمی قمی در ادامه تصریح کرد: «پژوهندگانی هم هستند که ابتلای حکومت سرپرست به شرایط کنونی را متاثر از اختلافات و کشاکش‌های درون طالبان می‌دانند و برای تایید فرضیه‌ی خود به سخنان رهبری آن‌ها که پیوسته خواهان پایان بخشیدن به دامنه‌ی اختلافات درون‌سیستمی است، ارجاع می‌دهند.»

سفیر ایران گفته است: «از نگاه من، صرف نظر از هر سه نگرش فوق، آنچه بیش از همه مشهود است تبعات تداوم این وضعیت نامعلوم کنونی چه بر ثبات داخلی حکومت سرپرست و چه در رویکرد جمعی جامعه‌ی جهانی در قبال آینده‌ی افغانستان و مردم آن کشور است. پردازش تصویر افغانستان و زدودن این اطلاق نیاز به برداشتن گام عملگرایانه و راسخی دارد. نمی‌توان در برابر داعش موضع گرفت و در خصوص جریان‌های دیگر که امنیت همسایگان افغانستان را به چالش گرفته‌اند، سکوت پیشه کرد.»

کاظمی قمی در بخش دیگر از این گفت‌وگو به حضور مهاجران افغانستان در ایران نیز اشاره کرده و گفته است که نزدیک به شش میلیون مهاجر افغانستانی در ایران حضور دارند.

واکنش طالبان

در همین حال، وزارت خارجه‌ی طالبان به این موضع‌گیری‌های سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل واکنش نشان داده است.

حافظ ضیاءاحمد، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی طالبان روز سه‌شنبه(10 میزان) در واکنش به اظهارات نماینده‌ی ویژه ایران گفته است که این گروه همه‌ی شهروندان افغانستان را به‌عنوان «رعیت» خود فکر می‌کند و هیچ‌کس اجازه‌ی برخورد تبعیض‌آمیز با آن‌ها را ندارد.

او در یک پیام صوتی که از طریق رادیو و تلویزیون ملی افغانستان منتشر شده، گفته است که این گروه بر تمام قلمرو افغانستان کنترل دارد و به کسی اجازه نمی‌دهد که از خاک افغانستان علیه سایر کشورها تهدیدی ایجاد کند.

طالبان پیش از این نیز حضور گروه‌های ترور‌یستی در افغانستان و استفاده‌ی آنان از خاک این کشور علیه سایر کشورها را رد کرده‌اند.

نمایندگان طالبان و جمهوری اسلامی در مورد حفاظت از مرزها گفت‌وگو کردند

Related Articles

Back to top button