افغانستاناقتصادی

تنش‌های فزاینده‌ی اسرائیل – ایران و سود هنگفت مالی طالبان

بیان‌نیوز – گزارش شده است که پس از حملات موشکی ایران به اسرائیل، عبور پروازها از فضای هوایی افغانستان و پرداخت تعرفه به حکومت طالبان افزایش یافته است.

«فلایت رادار ۲۴» وبسایت ردیابی جهانی پرواز، روز یک‌شنبه(15 میزان) اعلام کرده که پس از حملات موشکی ایران، پروازهای بین‌المللی از حرکت در آسمان ایران پرهیز می‌کنند و با تغییر مسیر از فراز افغانستان می‌گذرند.

گفته می‌شود که با افزایش نگرانی از اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل، در چهار روز گذشته شمار زیادی از پروازهای بین‌المللی در خاورمیانه و اروپا یا با تاخیرهای طولانی مواجه شده‌اند و یا برخی پروازهای انجام شده، از مسیرهای امن‌تر عبور کردند.

فلایت رادار ۲۴ به روزنامه بریتانیایی ایندیپندنت گفت، عبور پروازهای بین‌المللی از آسمان افغانستان پس از حمله ماه اکتبر سال گذشته حماس به اسرائیل هفت برابر افزایش داشته است.

همچنان کارشناسان اظهار کرده‌اند که اگر این وضعیت باقی بماند حکومت طالبان سالانه حدود ۵۰ میلیون دلار بیشتر تعرفه دریافت می‌کند.

نهادها و وبسایت‌های ردیابی پرواز می‌گویند بعد از روی کار آمدن مجدد طالبان در سه سال پیش، بسیاری از خطوط هوایی، پرواز‌های خود را از آسمان افغانستان منحرف کرده بودند.

بنابر گزارش‌ها، در حال حاضر پروازها از فضای افغانستان در ارتفاع حدود ۱۰ کیلومتری انجام می شود که بیشتر از برد بسیاری از موشک‌های زمین به هواست.

توزیع کمک نقدی برای چهار میلیون نفر در افغانستان از سوی برنامه جهانی غذا

Related Articles

Back to top button