افغانستانفرهنگی

مبارزه برای جهان عاری از سلاح هسته‌ای؛ جایزه نوبل 2024 به یک موسسه جاپانی تعلق گرفت

بیان‌نیوز – جایزه صلح نوبل سال 2024 روز جمعه(20 میزان) به موسسه جاپانی «نیهون هیدانکیو» که در راستای جهان بدون سلاح هسته‌ای تلاش کرده، اهدا شد.

مراسم اهدای این جایزه که در اسلو، پایتخت ناروی برگزار شده بود، این سازمان جاپانی که نماینده بازماندگان بمباران اتمی هیروشیما و ناکازاکی است، را به دلیل تلاش برای دستیابی به جهان عاری از سلاح هسته‌ای، برنده‌ی جایزه صلح نوبل سال 2024 اعلام کرد.

روند اعلام برندگان جوایز نوبل از چهار روز پیش در نارو آغاز شده بود و در روز نخست، جایزه نوبل پزشکی و فیزیولوژی به موسسه کارولینسکا در سویدن به منظور کشف میکرو «آر.ان.ای‌ها» رسید.

همچنان این کمیته، جان هاپفیلد و جفری هینتون را برای اکتشافات و اختراعاتی اساسی که یادگیری ماشین را با شبکه‌های عصبی مصنوعی امکان‌پذیر می‌کند، به‌عنوان برندگان جایزه نوبل فیزیک سال ۲۰۲۴ معرفی کرد.

سومین جایزه نوبل سال جاری، دو روز پیش به طور مشترک به دیوید بیکر برای تحقیق درباره طراحی رایانشی پروتئین و دمیس هسابیس و جان جامپر، محققان دیپ‌مایند گوگل در انگلیس برای پیش‌بینی ساختار پروتئین رسید.

در همین حال، روز گذشته(19 میزان) کمیته‌ ادبی نوبل، هان کانگ (Han Kang) نویسنده‌ای از کوریای جنوبی را به عنوان برنده نوبل ادبی سال ۲۰۲۴ معرفی کرد.

خانم کانگ این جایزه را به‌دلیل نثر بسیار شاعرانه‌ای که با آن به آسیب‌های تاریخی می‌پردازد و شکنندگی زندگی بشری را آشکار می‌کند، دریافت کرد.

مقام فرهنگی طالبان: براساس اصول شرعی به رسانه‌ها اجازه‌ی فعالیت داده می‌شود

Related Articles

Back to top button