افغانستانسیاسی

واکنش سیاسیون افغانستان به جرگه پشتون‌ها در پاکستان؛ جرگه آغازگر یک فصل تاریخی است

بیان‌نیوز – شماری از سیاسیون و مقام‌های دولت سابق افغانستان به جرگه تحفظ پشتون‌ها در خیبرپختونخوا پاکستان واکنش نشان داده و از بیانیه‌ی این جرگه اعلام حمایت کرده‌اند.

حامد کرزی، رییس‌جمهور سابق افغانستان و حنیف اتمر، وزیرخارجه‌ی دولت پیشین از مهم‌ترین چهره‌های سیاسی هستند که بیانیه صادر کرده و از فیصله‌ی جرگه پشتون‌ها اعلام حمایت کرده‌اند.

آقای کرزی، روز دوشنبه(23 میزان) با انتشار بیانیه‌ای افزوده این اقدام(جرگه تحفظ پشتون‌ها) گام خوب و موثر در راستای حل مشکلات منطقه‌ای خواهد بود.

او حمایت قاطع خود را از قطع‌نامه‌ی جرگه اعلام و از درخواست جرگه برای تحصیل دختران در افغانستان تمجید و قدردانی کرده است.

رییس‌جمهور پیشین افغانستان جرگه را یک سنت ارزشمند تاریخی خوانده و آن را راه مؤثر برای حل مشکلات دانسته است.

کرزی گفته است که مشارکت گسترده‌ی زنان در جرگه‌ی خیبر و تأکید بر اهمیت آموزش نشان می‌دهد که مردم ساکن در این منطقه خواستار زندگی آرام و متمدن هستند.

از سوی هم حنیف اتمر نیز در پلتفرم ایکس نوشته که رنسانس جرگه‌های تاریخی ملت آغاز شده است.

او گفته است: «اشتراک‌کنندگان این جرگه با هوشیاری و امانت‌داری کامل خواسته‌های حقیقی مردم را در هر دو طرف خط فرضی دیورند بیان می‌کنند».

اتمر در ادامه نوشته است: «ملت و جهان منتظر فیصله‌های نهایی جرگه هستند».

گفتنی است، جرگه‌ی قومی پشتون‌ها که از سوی «جنبش تحفظ پشتون‌»ها (پی‌تی‌ایم) علی‌رغم مخالفت دولت پاکستان برگزار شده بود، دیروز (یک‌شنبه، ۲۲ میزان) تصمیمات نهایی خود را اعلام کرد.

منظوراحمد پشتین، رهبر جنبش تحفظ پشتون‌ها با اعلام تصمیم جرگه گفت که نظامیان پاکستانی و سایر گروه‌های مسلح، به‌شمول تحریک طالبان پاکستان ظرف دو ماه از خیبرپختونخوا خارج شوند.

او گفته است که اگر نیروهای پاکستانی و سایر گروه‌های مسلح تا دو ماه دیگر از مناطق پشتون‌نشین عقب‌نشینی نکنند، به بررسی راه‌هایی برای بیرون‌راندن آنان خواهند پرداخت.

متقی با نماینده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل و معاون سیاسی یوناما دیدار کرد

Related Articles

Back to top button