افغانستانسیاسی

آغاز نشست سازمان همکاری شانگهای در پاکستان با تدابیر شدید امنیتی

بیان‌نیوز – اجلاس سازمان همکاری شانگهای شام روز سه‌شنبه(24 میزان) با تدابیر شدید امنیتی به میزبانی اسلام‌آباد برگزار شده است.

لی چیانگ، نخست‌وزیر چین و شوسما سوآراج، وزیرخارجه‌ی هند پس از یک دهه برای شرکت در این نشست وارد پاکستان شده‌اند؛ وزیرخارجه هند در سال 2015 به پاکستان سفر کرده بود.

نمایندگان بلند پایه کشورهای دیگر منطقه مانند روسیه و محمد رضا عارف، معاون نخست ریاست جمهوری ایران نیز در این اجلاس شرکت دارند.

در هفته گذشته اسلام‌آباد شاهد اعتراضات گسترده هواداران تحریک انصاف پاکستان بود که به درگیری‌ پلیس و تظاهرات کنند‌گان انجامید و دولت خواستار کمک ارتش برای حفظ امنیت پایتخت شده است.

کابینه پاکستان به منظور برگزاری این نشست سه روز تعطیل عمومی اعلام کرده است و تمامی دانشگاه‌ها و مدرسه‌ها نیز تعطیل شده است.

سازمان همکاری شانگهای یک اتحادیه سیاسی و اقتصادی است و برخی ناظران سیاسی آن را وزنه‌ای در برابر غرب می‌دانند.

روسیه، چین، تاجیکستان، ازبکستان، قرقیزستان، قزاقستان، هند و پاکستان از اعضای اصلی این سازمان هستند. ایران نیز چند سال عضو ناظر بود اما پارسال رسما به این سازمان پیوست.

افغانستان از سال ۲۰۱۲ به عنوان عضو ناظر در نشست‌های این سازمان شرکت کرد اما برای سومین سال متولی پس از به قدرت رسیدن طالبان، نماینده‌ای از حکومت طالبان به این نشست منطقه‌ای دعوت نشده است.

قاچاق  سلاح‌های امریکایی از افغانستان به پاکستان؛ طالبان: قاچاق اسلحه در تمام کشورها وجود دارد

Related Articles

Back to top button