افغانستانامنیت

قاچاق  سلاح‌های امریکایی از افغانستان به پاکستان؛ طالبان: قاچاق اسلحه در تمام کشورها وجود دارد

بیان‌نیوز – رسانه‌های پاکستانی روز سه‌شنبه(24 میزان) گزارش داده‌اند که دولت پاکستان یک محموله تسلیحاتی به‌جانده از نیروهای امریکایی را در گذرگاه تورخم کشف و ضبط کردند.

کشف و ضبط این محموله‌ی تسلیحاتی در رسانه‌های پاکستانی و امریکایی بازتاب گسترده‌ای داشته است.

محمدعمر جان، رییس گمرک تورخم در یک نشست خبری گفته که یک تیم پس از دریافت اطلاعات موثق یک موتر زغال سنگ را که از افغانستان می‌آمد، تحت تعقیب قرار داده‌اند.

به گفته‌ی مقام‌های امریکایی، ۱۵ میل اسلحه ام۴، ۱۷۰ خشاب و بیش از ۵۱۰۰ گلوله در این واسطه نقلیه جا به جا شده‌ بودند؛ ارزش این تسلیحات ۳۵ میلیون روپیه پاکستانی، معادل بیش از ۱۲۶ هزار دالر برآورد شده است.

دولت پاکستان همچنان تصویری از این سلاح‌های امریکایی را منتشر کرده‌اند.

در همین حال، مدیالاین که یک رسانه امریکایی  است،در گزارش خود نوشته که مقام‌های پاکستانی معتقدند که این سلاح‌ها قرار بوده به گروه‌های مختلف، از جمله تحریک طالبان پاکستانی تحویل داده شود.

مقام‌ها گفتند که راننده و یک همراه آن بازداشت و برای بازجویی به مکان نامعلومی منتقل شده‌اند.

یک مقام گمرک پاکستان به مدیالاین ابراز کرده است: «تسلیحات توقیف شده شامل تفنگ‌های تهاجمی، تفنگچه، ابزار دید در شب، هزاران گلوله و سایر سلاح‌های مدرن است.»

قاچاق اسلحه در تمام کشورها وجود دارد

در همین حال وزارت داخله‌ی طالبان در مورد گزارش کشف و ضبط قاچاق سلاح‌های امریکایی به پاکستان واکنش نشان داده است.

عبدالمتین قانع، سخن‌گوی این وزارت افزوده است: «ممکن این نوع سلاح‌ها در کشورهای دیگری از طریق بازارهای سیاه خریداری و به کشور دیگری قاچاق شود.»

او افزود: «قاچاق اسلحه نه تنها که در افغانستان، بلکه در تمام کشورها وجود دارد.»

هرچند او به‌گونه‌ی غیرمستقیم مسئله‌ی «قاچاق اسلحه» در افغانستان را تایید کرده اما در ادامه‌ی واکنش خود تصریح کرده که «بخش‌های کشفی و اطلاعاتی ما موظف گردیده اند تا کسانی را که دست به چنین کاری می‌زنند، شناسایی، بازداشت و به پنجه قانون بسپارند.»

یک شهروند افغانستان به اتهام برنامه‌ریزی برای حمله تروریستی در امریکا بازداشت شد

Related Articles

Back to top button