اجتماعیافغانستان

ایران از سازمان ملل خواست که بودجه بیشتری برای پناه‌دادن مهاجران افغان پرداخت کند

بیان‌نیوز – وزارت داخله‌ی جمهوری اسلامی از آژانس پناهندگان سازمان ملل‌متحد خواست که به خاطر اسکان مهاجران افغان، باید بودجه بیشتری پرداخت کند.

نادر یاراحمدی، رییس مرکز امور اتباع و مهاجرین خارجی این وزارت در حاشیه اجلاس کمیته اجرایی آژانس پناهندگان سازمان ملل در جنوا گفت: «عدم تطابق بودجه آژانس پناهندگان سازمان ملل با نیازها و هزینه‌های مربوط به مهاجران در ایران باعث بروز مشکلات زیادی شده است.»

در این نشست فیلیپو گراندی، کمیسار عالی پناهندگان سازمان ملل نیز حضور داشته است.

این مقام ایرانی خطاب به کمیسار عالی سازمان ملل گفت که اسکان مجدد پناهندگان آسیب‌پذیر در کشورهای ثالث از اولویت‌های ایران است.

او گفت با وجود تعهد کمیسار عالی سازمان ملل به افزایش پوشش پناهندگان آسیب‌پذیر در سال 2021، حمایت‌های آژانس پناهندگان سازمان ملل از مهاجران در ایران کاهش یافته است.

یاراحمدی تصریح کرد که حمایت‌های این آژانس از مهاجران آسیب‌پذیر و افراد تحت پوشش بیمه در سه سال گذشته از ۱۲۰ هزار نفر به ۹۵ هزار نفر کاهش یافته است.

به گفته‌ی یاراحمدی، به دلیل تحصیل رایگان اتباع افغانستان در ایران، فشار زیادی بر سیستم آموزشی این کشور وارد شده است.

وی تصریح کرد: «ضروری است که کمیساریای ملل متحد بودجه‌ای برای پوشش هزینه‌های تحصیل اتباع افغانستان، از جمله ساخت مکتب‌های جدید، به‌سازی و تجهیز مکتب‌ها و تأمین هزینه‌های معلمان، اختصاص دهد.»

این درخواست پس از آن مطرح می‌شود که جمهوری اسلامی در ماه‌های پسین، روند اخراج اجباری مهاجران افغان را تشدید کرده است.

در میان اخراج‌شدگان افرادی هم هستند که اسناد و اقامت قانونی دولت ایران را دارند، اما اخراج شده‌اند.

برنامه جهانی غذا: افغانستان به کانون گرسنگی جهان مبدل شده است

Related Articles

Back to top button