افغانستانگزارش ویژه

سازمان ملل: با مداخله طالبان ده‌ها پروژه‌ی انسانی تعلیق شده است

بیان‌نیوز – دفتر هماهنگی کمک‌های بشردوستانه‌ سازمان ملل‌متحد در تازه‌ترین مورد آمار داده است که در یک سال اخیر 83 پروژه‌ی حیاتی به دلیل مداخله‌ی طالبان تعلیق و از تطبیق باز مانده‌اند.

این نهاد مرتبط با سازمان ملل‌متحد روز سه‌شنبه(1 عقرب) گزارشی را در این مورد منتشر کرده و گفته که از ماه سپتامبر سال جاری میلادی به دلیل وقوع 173 رویداد، 83 پروژه کمک‌های انسانی به طور موقت تعلیق شده‌اند.

در این گزارش 98 درصد این موارد به دلیل دخالت طالبان صورت گرفته و این حوادث نسبت به سال گذشته 66 درصد افزایش یافته است.

بربنیاد این گزارش، در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، دو موسسه در افغانستان به طور موقت بسته شد و یک پروژه دیگر نیز به مکان دیگری انتقال یافت.

به گفته‌ی این سازمان، از میان حوادث، مناطق جنوبی، شرقی و غربی کشور به ترتیب بیشترین آسیب را متحمل شدند.

اوچا همچنان ابراز داشته که این رویدادها شامل مداخله در فعالیت‌های انسانی، خشونت علیه کارمندان و محدودیت‌های حرکت نهادها، کارمندان یا کالاها در داخل افغانستان بوده است.

براساس گفته‌های این سازمان، مدت یک سال اخیر 9 کارمند عملیات انسانی از سوی طالبان بازداشت شدند و سه موسسه دیگر به طور اجباری تعطیل شده‌اند.

اوچا در این گزارش گفته است: «این حوادث به‌طور مداوم محیط عملیاتی را مختل می‌کنند، جایی که امنیت کارمندان انسانی در معرض خطر است.»

در گزارش آمده که در ماه سپتامبر، ۷۳ مورد دخالت مستقیم طالبان در اجرای برنامه‌ها، ۳۵ مورد دخالت در استخدام کارکنان، ۱۹ مورد دخالت در درخواست اطلاعات حساس از کارکنان، پنج مورد تأثیرگذاری بر فرآیندهای تأمین کالا، پنج مورد محدودیت مشارکت کارکنان زن و سه مورد مربوط به پوشش لباس زنان، گزارش شده است.

بر اساس این گزارش، موارد دیگری از دخالت طالبان شامل درخواست مالیات غیرقانونی، ضبط کمک‌ها، تأخیر در امضای اسناد و اشتغال تأسیسات نیز گزارش شده است.

این گزارش نشان می‌دهد که پس از توشیح قانون امر به معروف طالبان، وزارت امر به معروف طالبان ۴۸ مورد در فعالیت‌های انسانی دخالت کرده است.

طبق گزارش اوچا، این دخالت‌ها شامل بازدیدهای نظارتی از دفاتر، بازداشت کارکنان، تفکیک فضای کار، درخواست اطلاعات حساس، و الزامات پوشش برای کارمندان زن بوده است.

مسوولان مربوطه‌ی طالبان تاکنون در مورد این گزارش واکنشی نشان نداده‌اند؛ اما پیش از این همواره اعلام کرده بودند که هیچ‌گونه دخالتی در فعالیت سازمان‌های بین‌المللی ندارند.

طالبان نشر تصاویر زنده‌جان را در بادغیس ممنوع کرد

اخبار مرتبط

Back to top button