افغانستانسیاسی

وزارت خارجه‌ی ایران: مهاجرت افغان‌ها با ادامه‌ی بی‌ثباتی افغانستان پیوند دارد

بیان‌نیوز – اسماعیل بقائی، سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران می‌گوید که تروریزم و آوارگی افغان‌ها به ادامه‌ی بی‌ثباتی افغانستان پیوند دارد.

او روز دوشنبه(21 اکتبر) در نخستین نشست خبری به عنوان سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران گفت: «سیاست جمهوری اسلامی ایران در مورد افغانستان روشن است، ما در مورد سیاست خارجی کشور صحبت می‌کنیم که قاعدتا با تغییر افراد عوض نمی‌شود.»

بقایی افزود: «همه تلاش ما این بوده که با ادامه مراودات در سطوح فنی و کاری بتوانیم به ثبیت امنیت و ثبات در افغانستان کمک کنیم.»

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران تصریح کرد: «اگر ثبات و امنیت در افغانستان حکمفرما شود، بسیاری از مسائل دیگر از جمله بحث تروریسم و موضوع مهاجرت یا آوارگان افغان هم حل خواهد شد.»

پس از روی کار آمدن دولت مسعود پزشکیان در جمهوری اسلامی، شرایط سکونت برای مهاجران افغان به طور بی‌سابقه دشوار شده است و مهاجران بر اساس وضع قوانین جدید این کشور، حق اجاره‌ی خانه، کار و حتا حضور در برخی‌ شهرهای ایران را ندارند.

همچنان مقام‌های انتظامی جمهوری اسلامی اخیرا اعلام کرده که تا پایان سال جاری حدود دو میلیون مهاجر افغان که حضور غیرمجاز دارند، اخراج خواهند شد.

حق‌آبه

سخن‌گوی وزارت خارجه‌ی ایران همچنان در این نشست خبری خود به موضوع حق‌آبه اشاره کرد و گفت که حکومت ایران حق‌آبه این کشور را از رود هلمند از طالبان می‌گیرد.

بقایی تصریح کرد: «تلاش ما این بوده که حقابه ایران را از طرف افغانستان بگیریم و این موضوع از سوی نماینده ویژه رئیس‌جمهور در امور افغانستان در حال پی‌گیری است.»

او افزود که امسال آب بیشتری از افغانستان به ایران سرازیر شده است، اما فاصله زیادی تا دستیابی به اجرای کامل معاهده رود هلمند وجود دارد.

از دومین تیراندازی مرزبانان ایرانی به مهاجران افغان گزارش شد

اخبار مرتبط

Back to top button