افغانستاناقتصادی

طالبان میزان مبادلات تجاری با قزاقستان را تا سه میلیارد دالر افزایش می‌دهد

بیان‌نیوز – قزاقستان و حکومت طالبان روز سه‌شنبه(1 عقرب) یک تفاهمنامه توسعه همکاری‌های اقتصادی و تجارتی امضا کردند.

براساس خبرنامه‌ی وزارت صنعت و تجارت طالبان، این تفاهمنامه در حاشیه نمایشگاه افغان – قزاق در شهر آلماتی، پایتخت قزاقستان امضا شده است.

نورالدین عزیزی، وزیر صنعت و تجارت حکومت طالبان، می‌گوید که در نظر دارند ارزش مبادلات تجاری با قزاقستان را سالانه به سه میلیارد دالر افزایش دهند.

آقای عزیزی به ببرک احساس به خبرنگار بی‌بی‌سی در آلماتی گفته که دوطرف در حال کار روی یک نقشه راه در زمینه صادرات کالاهای افغانستان، ترانزیت، حمل و نقل، معادن  و توسعه تجارت با قزاقستان هستند.

او پذیرفت که هنوز مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که امیدوار است حل شود.

نمایشگاه سه روزه قالین، جواهرات، مصالح ساختمانی، مواد شیمیایی خانگی و صنعتی، سبزیجات، میوه و دیگر فرآورده‌های افغانستان روز یک‌شنبه افتتاح شد.

حدود ۲۵۰ سرمایه‌گذار خصوصی و صنعتگر از افغانستان، دراین نمایشگاه اشتراک کرده‌اند.

ده‌ها تن ازصنعت‌گران و بازرگانان زن نیز تولیدات خود را به نمایش گذاشته‌اند.

در حال حاضر ارزش مبادلات تجاری افغانستان و قزاقستان سالانه به حدود یک میلیارد دالر می‌رسد که بخش عمده آن واردات آرد، گندم، روغن، تجهیزات الکترونیکی، ماشین آلات کشاورزی و ساختمانی از قزاقستان به افغانستان است.

حکومت طالبان انتظار دارد که قزاقستان در زمینه استخراج آهن، مس و طلا در افغانستان سرمایه‌گذاری کرده و تسهیلاتی برای صادرات میوه و پنبه این کشور فراهم کند.

قزاقستان در دسامبر گذشته اعلام کرد که به منظور توسعه همکاری‌های اقتصادی، طالبان را از فهرست گروه‌های «تروریستی» خارج کرده است.

فائو: از هر چهار نفر در افغانستان سه نفر برای بقا به زراعت وابسته‌‌اند

اخبار مرتبط

Back to top button