اجتماعیافغانستان

اتحادیه اروپا: در هر دو ساعت یک مادر در افغانستان جان خود را از دست می‌دهد

بیان‌نیوز – اتحادیه اروپا هم‌زمان با اعلام بسته‌ی کمکی 31 میلیون یورویی به افغانستان، اعلام کرده که در هر دو ساعت یک مادر به دلیل عوارض قابل پیش‌گیری مربوط به صحت باروری و ولادی، جان خود را از دست می‌دهد.

این اتحادیه روز پنج‌شنبه(3 عقرب) از بسته‌ی کمی 31 میلیون یورویی برای افغانستان خبر داد و در اعلامیه‌ای گفته که 16 میلیون یورو به سازمان صحی جهانی و 15 میلیون یورو به دفتر جمعیت سازمان ملل در افغانستان به منظور بهبود خدمات صحی کمک کرده است.

در اعلامیه آمده که از این کمک برای بهبود خدمات درمان بیماری‌های غیرساری از جمله سرطان و گسترش خدمات در بخش‌های صحی، نسایی و ولادی، نوزادان، صحت طفل و نوجوانان استفاده صورت خواهد گرفت.

به گفته‌ی اتحادیه اروپا، افغانستان در ارائه‌ی خدمات اولیه‌ی صحی، به‌ویژه برای زنان، جوانان و کسانی‌ که در مناطق محروم زندگی می‌کنند با چالش‌های جدی مواجه است.

طبق این اعلامیه،«خدمات اولیه‌ی صحی تنها در اختیار ده درصد زنان قرار دارد. نرخ مرگ‌ومیر مادران، اطفال و نوزادان در میان بالاترین میزان مرگ‌ومیر جهان باقی مانده است.»

اتحادیه اروپا همچنان افزوده است: « در هر دو ساعت یک مادر به‌دلیل عوارض قابل پیش‌گیری مربوط به صحت باروری و ولادی، جان خود را از دست می‌دهد و بیست‌وپنج درصد شهروندان افغانستان در مناطق صعب‌العبور و محروم زندگی می‌کنند.»

این اتحادیه با ابراز نگرانی از کمبود منابع ملی و نبود افراد متخصص در مراکز صحی بیان داشته که این چالش‌ها فشار بیشتری را به سیستم شکننده‌ی صحی در افغانستان وارد می‌کند.

اتحادیه اروپا گفته است که برای پاسخ‌دهی به این مشکلات و دسترسی مردم افغانستان به خدمات صحی بهتر، با سازمان جهانی صحت و صندوق جمعیت سازمان ملل متحد همکاری کرده است.

این چندمین‌ بسته‌ی کمکی اتحادیه اروپا برای مردم افغانستان است که طی سه سال اخیر صورت می‌گیرد.

پیشتر از این، اتحادیه اروپا نیز بسته‌ی کمی 175 میلیون یورویی برای افغانستان ارایه کرده بود.

از سوی دیگر، با روی کار آمدن طالبان در افغانستان کمک‌های بین‌المللی به شدت کاهش یافته است که این امر، ارایه خدمات صحی را در سراسر افغانستان با چالش مواجه کرده است.

طالبان نشر تصاویر زنده‌جان را در بادغیس ممنوع کرد

اخبار مرتبط

Back to top button