افغانستانسیاست

مصاحبه نیویارک‌تایمز با حقانی: او مخالف اکثر فرمان‌های رهبر طالبان است

بیان‌نیوز – روزنامه‌ی نیویارک‌تایمز به تازگی گزارشی را در مورد سراج‌الدین حقانی، وزیر داخله‌ی طالبان منتشر کرده و در این گزارش ابراز کرده که او در زمان جنگ امریکا در افغانستان، فرشته‌ی مرگ نیروهای امریکایی و غیرنظامیان افغان بود.

کریستینا گولدبام، خبرنگار نیویارک‌تایمز که به تازگی با وزیر داخله‌ی طالبان مصاحبه کرده، در این گزارش نوشته است: «برای خیلی‌ها حقانی فرشته مرگ بود با قدرت تعیین این‌که چه کسی در طول جنگ تحت رهبری امریکا زنده بماند و چه کسی بمیرد.»

در گزارش نیویارک‌تایمز آمده است که حقانی با بمب‌گذاری انتحاری‌اش تلفات سنگینی به نیروهای امریکایی و غیرنظامیان افغان وارد کرده است.

همچنان در این گزارش، حقانی با پیوندهای عمیق با القاعده و سایر شبکه‌های تروریستی توصیف شده که در صدر فهرست افراد تحت تعقیب امریکا در افغانستان قرار گرفت و برای گرفتاری‌اش جایزه ۱۰ میلیون دالری تعیین کرده‌است.

در این مقاله به بخشی از حملات انتحاری که جنگجویان این گروه در افغانستان انجام دادند اشاره شده است. از جمله حمله مرگبار انتحاری با تانکر سوخت در سال ۲۰۱۷ در کابل که بیش از ۱۵۰ نفر عمدتا غیرنظامی افغان در آن کشته شده و صدها نفر زخمی شدند.

در گزارش نیویارک‌تایمز آمده است که سراج‌الدین حقانی، تنها فرد قدرت‌مند در میان طالبان است که با فرمان‌های ملاهبت‌الله مخالف است.

در این گزارش آمده است: «آقای حقانی تنها صدای مخالف در پشت صحنه است، در حالی‌که اکثر متحدانش در سکوت به‌سر می‌برند، او به‌طور فزاینده‌ای به دنبال حمایت از خارج از کشور است تا رقابت را به نفع خود تغییر دهد.»

در بخش دیگری از این گزارش آمده که حقانی با چندین کشور اروپایی و کشورهای حوزه خلیج فارس و روسیه و چین روابط سیاسی برقرار کرده است.

انتشار این گزارش واکنش وزارت داخله‌ی طالبان را در پی داشته است.

عبدالمتین قانع، سخن‌گوی سراج‌الدین حقانی شام روز پنج‌شنبه(24 عقرب) در پلتفرم ایکس نوشته است که حقانی فرشته‌ی مرگ امریکایی‌ها بود، نه افغان‌ها.

او در واکنش به این گزارش نوشته است: «بله رهبران ما فرشتگان مرگ آن‌ها(امریکایی‌ها) و فرشتگان نجات مسلمانان بود.»

نماینده‌ی ویژه روسیه: هسته‌های داعش هنوزهم در افغانستان فعال هستند

اخبار مرتبط

Back to top button