جهانزنان و حقوق بشر

گزارش سازمان ملل: دست‌آوردهای زنان در سطح جهان درحال نابودی است

بیان‌نیوز – سازمان ملل‌متحد به تازگی گزارشی را در مورد وضعیت زنان و دختران و حضور آن‌ها در فرایندهای صلح در سراسر جهان منتشر کرده است.

در گزارش سازمان ملل آمار داده شده است که بیش از 600 میلیون زن و دختر تحت تاثیر منازعه و خشونت‌ها در سطح جهان قرار گرفته‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان در این گزارش گفته که دست‌آوردهای نسلی در زمینه‌ی حقوق زنان در سراسر جهان معلق مانده و پیشرفت‌های چندین دهه‌ی آن‌ها(زنان) درحال ناپدید شدن است.

دبیرکل سازمان ملل‌متحد به خصوص به دستاوردهایی که زنان در طول چندین نسل به آن دست یافته‌اند، اشاره کرد و گفت که این پیشرفت‌ها معلق مانده است.

گوترش با اشاره به قطعنامه ۳۱ اکتبر ۲۰۰۰ شورای امنیت که خواستار مشارکت برابر زنان در مذاکرات صلح شده است گفت که جهان با این هدف فاصله دارد.

این مقام ارشد سازمان ملل همچنان خاطرنشان ساخت که داده‌ها و یافته‌های کنونی نشان می‌دهد که «پتانسیل تحول‌آفرین رهبری زنان و مشارکت در تعقیب صلح» در حال تضعیف است.

از سوی دیگر، در گزارش سازمان ملل تصریح شده که تاثیرات جنگ و منازعه بر زنان به تناسب سال گذشته 50 درصد افزایش یافته است.

این گزارش می‌افزاید که شمار زنانی که در درگیری‌های مسلحانه در سال ۲۰۲۳ کشته شده‌اند در مقایسه با سال قبل آن دو برابر شده است.

طبق این گزارش، خشونت‌های جنسی مرتبط با درگیری علیه زنان بالای ۵۰ درصد بوده و خشونت‌های جنسی علیه دختران در درگیری‌ها هم ۳۵ درصد افزایش یافته است.

گزارش سازمان ملل در حالی منتشر می‌شود که در افغانستان زنان و دختران به طور کامل از حقوق ابتدایی‌شان محروم شده‌اند. طالبان زنان و دختران افغانستان را از آموزش، کار، ورزش، مشارکت سیاسی و سفر آزادانه محروم کرده است.

سفیر ایتالیا: ماموریت اصلی من رسیدگی به وضعیت زنان افغانستان خواهد بود

اخبار مرتبط

Back to top button