افغانستانسیاسی

اوتنبایوا: ادغام مجدد افغانستان در جامعه‌ی جهانی باید منعکس‌کننده انتظارات مردم باشد

بیان‌نیوز – روزا اوتنبایوا، فرستاده‌ی ویژه دبیرکل سازمان ملل و رییس یوناما در افغانستان کرد که ادغام مجدد افغانستان در جامعه‌ی جهانی باید منعکس‌کننده‌ی انتظارات مردم و به‌ویژه احترام کامل به حقوق زنان و دختران باشد.

اوتنبایوا روز پنج‌شنبه(۱۶ حوت) که در نشست شورای امنیت سازمان ملل‌متحد سخنرانی می‌کرد، افزود که هرچند امنیت روزمره برای میلیون‌ها نفر در افغانستان پس از تسلط طالبان بهتر شده است؛ اما این به آسانی به‌دست نیامده است.

رییس یوناما همچنان با اشاره به تعامل جهان با طالبان خاطرنشان ساخت که هرگونه تعامل با طالبان در مورد احترام به حقوق بشر و راه‌های مشورت با مردم محلی و مشارکت در تصمیم‌گیری‌های سیاسی حفظ خواهد بود.

او با بیان این‌که از تلاش‌های طالبان برای تامین ثبات نسی، کاهش کشت تریاک و مبارزه با داعش قدردانی شود، تصریح کرد که اگر به مسایل مهم دیگری افغانستان توجه نشود، این دست‌آوردها برای تضمین ثبات دایمی این کشور بسنده نخواهد بود.

اوتنبایوا همچنان در خصوص نگرانی کشورهای منطقه از اوضاع جاری این کشور، گفت که این نگرانی‌های کشورهای منطقه در مورد حضور تروریستان در افغانستان موجه است و نگرانی‌ها در گزارش تیم نظارت بر تحریم‌های سازمان ملل به خوبی بازتاب یافته است.

وی افزود: «این تنها داعش نیست که یک تهدید محسوب می‌شود، بلکه تحریک طالبان پاکستان نیز یک نگرانی بزرگ برای پاکستان است که شاهد افزایش فعالیت‌های تروریستی بوده است.»

آمادگی‌ها برای سومین نشست دوحه

رییس یوناما در شورای امنیت سازمان ملل، افغانستان را به عنوان یک چالش جهانی یاد کرد و گفت: «این کشور منبع بی‌ثباتی، صدور تروریزم به سایر نقاط جهان، منبع تولید ۸۵ درصد تریاک در جهان و خانه‌ میلیون‌ها پناهنده‌ای بوده که از این کشور رانده شده‌اند تا خانه‌ی خود را در کشورهای همسایه بسازند و میلیون‌ها نفر دیگر که انتخاب کرده‌اند خانه‌ خود را دورتر بسازند، جایی‌که پسران و دختران‌شان بتوانند تحصیل کنند.»

اوتنبایوا در اظهارات خود از آمادگی‌های سازمان ملل برای برگزاری سومین نشست دوحه یاد کرد و تاکید ورزید که روند این نشست باید طوری تنظیم شود که باید مقام‌های طالبان و سایر ذی‌نفعان را دربرگیرد.

او علاوه کرد که یوناما از تمام تلاش‌های خود کار خواهد گرفت تا مقام‌های طالبان در سومین نشست دوحه اشتراک کنند.

حکومت سرپرست طالبان از اشتراک در نشست دوحه دوم خود داری کرد و دلیل آن عدم پذیرش شرایط عنوان شد.

 

Related Articles

Back to top button