افغانستانزنان و حقوق بشر

داکتر عبدالله خواستار بازگشایی مکاتب دخترانه و دانشگاه‌ها شد

بیان‌نیوز – داکتر عبدالله عبدالله، مقام حکومت پیشین افغانستان در پیامی به‌مناسبت سال جدید خورشیدی، از طالبان خواست که دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها را به‌روی دختران باز کند.

آقای عبدالله، روز سه‌شنبه(۲۹ حوت) در پیام خود گفته است: «امیدواریم نوروز و بهار که همیشه نویدبخش افکار نو، کردار نو و تصمیم‌های نو برای آینده است، با تغییرات مثبت همراه باشد.»

این مقام حکومت پیشین افغانستان که در کابل است، انتظار دارد که در سال جدید تعلیمی، دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها به‌روی دختران باز شوند و زمینه‌ی کار برای زنان در کشور فراهم شود.

گفتنی است، پس از تسلط طالبان در افغانستان، فرامین متعددی در قبال محدودسازی زنان و دختران صادر کرد که مهم‌ترین این فرامین، محرومیت دختران از مکاتب و دانشگاه‌ها است.

طالبان اما پس از صدور فرمان ممنوعیت آموزش دختران هرچند گفته بودند که مخالف آموزش نیستند، اما تا فراهم شدن محیط مصون، دروازه‌های مکاتب و دانشگاه‌ها مسدود باقی می‌ماند.

پس از صدور فرمان ممنوعیت آموزش دختران، حالا نزدیک به سه سال می‌شود که دختران از رفتن به مکاتب و دانشگاه‌ها منع شده‌اند و این سیاست، زنان و دختران را به لحاظ روحی و روانی آسیب زده است.

گزارش‌های منتشرشده نشان می‌دهد که بسیاری از خانواده‌ها به‌منظور آموزش و تحصیل دختران‌شان تصمیم به مهاجرت ناخواسته گرفته‌اند.

Related Articles

Back to top button