افغانستاناقتصادی

نخست‌وزیر طالبان: بیکاری در افغانستان نتیجه‌ی مداخله کشورهای خارجی است

بیان‌نیوز – ملامحمد حسن آخوند، نخست‌وزیر طالبان می‌گوید که بیکاری محصول چهار و نیم دهه جنگ و مداخله کشورهای خارجی است که به طالبان میراث مانده است.

نخست‌وزیر طالبان این اظهارات را با صدور بیانیه‌ای روز سه‌شنبه(۲ اسد) در کنفرانس ملی که در کابل برگزار شد، بیان کرد.

او از سازمان‌های بین‌المللی خواست که در راستای اشتغال‌زایی و کاریابی به مردم افغانستان کمک کنند و در عین حال، لازم است تا بخش خصوصی نیز در این عرصه همکاری نمایند.

در همین حال مولوی عبدالکبیر، معاون سیاسی نخست‌وزیر طالبان در این کنفرانس اظهار کرد که با وجود چالش‌های اقتصادی و تحریم‌های جاری، طالبان اما تلاش کرده تا راه حل اساسی برای بیکاری در کشور جست‌وجو کند.

این مقام سیاسی طالبان علاوه کرد که حکومت کنونی کابل با کشورهای همسایه و خلیج به توافقی نزدیک شده که طبق آن، کشورها به صورت قانونی افغان‌های ماهر و نیمه ماهر را می‌پذیرند.

مولوی عبدالکبیر خاطرنشان ساخت که طبق این توافقات، به کارگران غیرقانونی افغان مدارک داده می‌شود و به مشکلات آن‌ها از سوی کشورهای میزبان رسیدگی صورت خواهد گرفت.

از سوی هم عبدالمنان عمری، وزیر کار و امور اجتماعی در این کنفرانس با بیان این‌که چندین دهه جنگ سیستم معیشتی مردم را آسیب‌پذیر کرده، اظهار نمود که در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر در سکتورهای مختلف افغانستان مشغول کار هستند

عده‌ای از وزرای کابینه‌ی طالبان مدعی شده‌اند که طی پنج سال آینده زمینه ۵۰۰ هزار شغل در افغانستان فراهم خواهد شد.

این نخستین کنفرانس ملی طالبان در زمینه کار است که پس از سه سال روی دست گرفته است.

کنفرانس ملی کار از سوی طالبان در شرایطی برگزار می‌شود که در سه سال گذشته بیکاری در کشور به اوج خود رسیده و بسیاری از جوانان و متخصصان به منظور کاریابی راهی کشورهای همسایه و منطقه شده‌اند.

گفت‌وگوی سه جانبه قزاقستان، ترکمنستان و طالبان در مورد ایجاد خط آهن جدید

Related Articles

Back to top button