افغانستانزنان و حقوق بشر

رییس یوناما: قانون امر به معروف طالبان تعامل جهان را با خطر مواجه کرد

بیان‌نیوز – روزا اوتنبایوا، نماینده ویژه‌ی دبیرکل سازمان ملل‌متحد برای افغانستان در نشست شورای امنیت این سازمان گفته که قانون امر به معروف طالبان، تلاش‌ها برای تقویت تعامل با هیات حاکمه افغانستان را با خطر مواجه کرد.

اوتنبایوا که شب گذشته(28 سنبله) در نشست شورای امنیت سخنرانی می‌کرد، گفت: «چه عمدی یا غیر عمدی آوردن برخی محدودیت‌ها در این قانون که قبلا توسط جامعه جهانی محکوم شده بود، تعامل با آن‌ها را تضعیف می‌کند.»

نشست شورای امنیت سازمان ملل در مورد افغانستان برگزار شده بود.

نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل افزوده که طالبان از زمان تسلط بر افغانستان، محدودیت‌های شدید را تحت عنوان قوانین اسلامی‌شان بر زنان افغان اعمال کرده‌اند.

اوتونبایوا تأکید کرده که زنان زیر تسلط این گروه از برخی حقوق اساسی‌شان مانند تحصیل، حضور در مکان‌های عمومی و کارکردن در شماری از نهادهای دولتی و خصوصی محروم هستند.

او همچنان نشست سوم دوحه را فرصتی برای طالبان برای شنیدن نگرانی‌های کشورهای دعوت شده در زمینه حقوق بشر، به ویژه محدودیت‌ها علیه دختران و زنان دانسته و گفت که نشانه یک شروع خوب برای گفت‌‌وگوی معنادار با این گروه بود، اما طالبان با تصویب قانون جدید امر به معروف و نهی از منکر، دستاوردهای نشست سوم دوحه را تضعیف کردند.

در همین حال، نصیر احمد فایق، سرپرست نماینده‌گی دایمی افغانستان در سازمان ملل، از اشتراک فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در نشست‌های دوحه ابراز نگرانی کرده و تأکید داشته که شرکت در این گونه نشست‌ها به طالبان امتیاز می‌دهد و حقوق اساسی زنان افغان نادیده گرفته می‌شود.

وی خاطرنشان ساخت که این نشست‌ها بدون دست‌یابی به نتیجه مطلوب می‌تواند منجر به عادی‌سازی روابط با طالبان شود.

قانون جدید امر به معروف طالبان که در یک مقدمه، چهار فصل و 35 ماده تصویب شده است، با واکنش‌های گسترده بین‌المللی مواجه شده است، اما مقام‌های طالبان همچنان از این قانون دفاع کرده‌اند.

مقام‌های طالبان در واکنش به انتقادات اظهار کرده‌اند که قوانین افغانستان بر اساس شریعت اسلامی تنظیم می‌شود و هیچ کسی حق مداخله در این موارد را ندارند.

نشست شورای امنیت؛ قانون امر به معروف طالبان شکست دیگر غم‌انگیز افغانستان است

Related Articles

Back to top button