افغانستانسیاست

بایدن: به طولانی‌ترین جنگ تاریخ امریکا در افغانستان پایان دادم

بیان‌نیوز – جو بایدن، رییس‌جمهور امریکا می‌گوید که جنگ افغانستان برای او میراث مانده بود و به طولانی‌ترین جنگ در تاریخ امریکا نقطه پایان گذاشته است.

بایدن این اظهارات را روز سه‌شنبه(3 میزان) در نشست مجمع عمومی سازمان ملل‌متحد بیان کرد. این آخرین سخنرانی بایدن به عنوان رییس‌جمهور امریکا در نشست مجمع عمومی این سازمان بود.

رییس‌جمهور امریکا ابراز داشت که خروج از افغانستان تصمیم دشوار اما درست بود؛ اما پایان جنگ افغانستان غم‌انگیز بود، زیرا 13 سرباز امریکایی و ده‌ها افغان جان خود را از دست دادند.

جو بایدن تاکید کرد که به عنوان معاون باراک اوباما به کاهش نیروهای امریکایی در عراق کمک کرد. او گفت زمانی که به عنوان رئیس جمهور امریکا انتخاب شد، به جنگی که در دوره ریاست جمهوری چهار رئیس جمهور ادامه داشت، پایان داد.

به گفته‌ی بایدن، امریکا شبکه القاعده را تضعیف کرد و عملان حمله تروریستی یازدهم سپتامبر را به عدالت کشاند.

رییس‌جمهور امریکا همچنان خاطرنشان ساخت که هزاران سرباز امریکایی در 20 سال حضور ایالات متحده در افغانستان کشته شده و بیش از 20 هزار سرباز دیگر زخمی شدند. «ما به فداکاری آن‌ها ادای احترام می‌کنیم.»

آقای بایدن تصریح کرد که در عمر سیاسی او، جهان با چالش‌های فراوان از خاورمیانه تا جنگ سرد و تروریسم بود. او ادامه داد که حالا امریکا نگاه به آینده دارد و اولویت‌های متفاوت دارد.

جنگ اوکراین و روسیه

بایدن درباره جنگ اوکراین هم گفت که امریکا بقا و حیات این کشور به عنوان یک ملت آزاد را تضمین کرده است. به گفته او اکنون یک جنگ سیاسی درباره آنچه که در اوکراین بعد از این اتفاق می‌افتد، در حال شکل‌گیری است.

او گفت که ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین، این هفته در ایالات متحده است تا مهم‌ترین متحدش را قانع کند که اوکراین هنوز توانایی دستیابی به پیروزی در جنگ ۳۱ ماهه کنونی را دارد.

عدم انعطاف‌پذیری طالبان؛ مقام سازمان ملل از توقف روند دوحه هشدار داد

Related Articles

Back to top button