افغانستانزنان و حقوق بشر

وزرای خارجه کانادا و هالند: تا زمان آزادی زنان افغانستان آرام نخواهیم نشست

بیان‌نیوز – وزرای خارجه‌ی کانادا و هالند با اشاره به اقدام اخیر چهار کشور مبنی بر شکایت از طالبان به دادگاه بین‌المللی دادگستری، گفته‌اند که تا زمان تحقق و عدالت و رسیدن زنان افغانستان به آزادی، آرام نخواهند نشست.

ملانی جولی، وزیر خارجه‌ی کانادا بامداد پنج‌شنبه(5 سنبله) در پلتفرم ایکس نوشته که طالبان زنان و دختران افغانستان را به سکوت محکوم کرده است.

خانم جولی با ابراز این‌که کانادا به گونه‌ی قاطع و استوار از زنان افغانستان حمایت می‌کند، نوشته که طالبان با اعمال سیاست سرکوب، پیوسته قوانین بین‌المللی را نقض کرده است.

از سوی هم کسپر فلدکامپ، وزیر خارجه‌ی هالند نیز در این ارتباط افزوده که هدف از این ابتکار(بردن طالبان به دادگاه بین‌المللی دادگستری) پایان بخشیدن به قوانین وحشتناک ضد زن طالبان است.

او وضعیت زنان و دختران افغانستان را دلخراش عنوان کرد و تاکید ورزید که زنان و دختران این کشور تقریبا به گونه کامل از زندگی جمعی کنار گذاشته شده‌اند.

وزیر خارجه‌ی هالند در پلتفرم ایکس نوشته است: «ما نمی‌توانیم این وضعیت را بپذیریم. به همین دلیل است که هالند، کانادا، آلمان و استرالیا، طالبان را به دلیل نقض کنوانسیون رفع هرگونه تبعیض علیه زنان پاسخ‌گو می‌دانند.

وزیر خارجه هالند تاکید کرد که هدف این چهار کشور، پایان دادن به قوانین طالبان است که زنان افغانستان را محدود می‌کند.

این در حالی است که وزرای خارجه‌ی کشورهای هالند، کانادا، آلمان و استرالیا روز گذشته با صدور اعلامیه‌ای، موارد نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در افغانستان به خصوص تبعیض جنسیتی علیه زنان را محکوم کرده و طالبان را تهدید کردند که در صورت عدم تغییر رفتارشان در قبال زنان، به دادگاه بین‌المللی دادگستری شکایت خواهند کرد.

مسوولان حکومت سرپرست طالبان در این مورد واکنش نشان نداده‌اند؛ اما نظام فعلی افغانستان، موضوع زنان و حقوق بشر را از جمله موضوعات داخلی دانسته و خواستار عدم مداخله در این موارد شده‌اند.

چهار کشور طالبان را تهدید کرد: به دیوان بین‌المللی دادگستری شکایت می‌کنیم

Related Articles

Back to top button