جهان

واشنگتن ابتکار جدیدی را برای پایان دادن به جنگ اسرائیل، لبنان و غزه روی دست گرفته است

بیان‌نیوز – هفت منبع آگاه روز چهارشنبه(4 سنبله) به خبرگزاری رویترز اظهار کرده‌اند که ایالات متحده ابتکار دیپلماتیک جدیدی را برای پایان دادن به جنگ اسرائیل در غزه و لبنان روی دست گرفته و این ابتکار در حاشیه اجلاس سالانه سازمان ملل و با همکاری رهبران بین‌المللی مطرح شده است.

به گزارش العربیه، به گفته دو مقام لبنانی، دو دیپلمات غربی، یک منبع آشنا با تفکرات گروه حزب‌الله، یک منبع در واشینگتن، و فرد دیگری که در جریان این موضوع قرار دارد، جزئیات در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک مطرح شده است.

از سوی دیگر نیکوس کریستودولیدس، رییس‌جمهوری قبرس تایید کرد که ایالات متحده و فرانسه به دنبال دستیابی به یک توافق موقت برای جلوگیری از تشدید درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله هستند.

با این حال، تمرکز اصلی بر مهار خشونت در لبنان است که پتانسیل تشدید به سطح جنگ منطقه‌ای را دارد.

با وجود این تلاش‌ها، اسرائیل احتمال حمله زمینی به لبنان را مطرح کرده و فشار بر مذاکرات جاری را افزایش داده است؛ مذاکرات آتش‌بس همچنین با هدف آزادسازی گروگان‌های اسرائیلی که حماس به اسارت درآورده است، دنبال می‌شود.

گروه حماس در هفت اکتبر 2023 به اسرائیل حمله کرد و حدود 1200 را به قتل رساند و تعداد زیادی از شهروندان اسرائیل و کشورهای دیگر را گروگان گرفت.

اسرائیل در واکنش به حماس به نوار غزه حمله کرد، که به گفته مقامات محلی تاکنون 41 هزار کشته بر جای گذاشته است.

توافق پیشنهادی به رهبری ایالات متحده به دنبال پایان دادن به جنگ‌ در نوار غزه و دستیابی به آتش‌بس با حزب‌الله است. این ممکن است شامل تعیین مرزهای بحث‌برانگیز اسرائیل و لبنان نیز بشود.

به گفته رویترز، اگرچه حزب‌الله همچنان به جنگ با اسرائیل متعهد است تا زمانی که حملات اسرائیل به غزه متوقف شود، این گروه شبه‌نظامی تحت حمایت ایران اعلام آمادگی کرده تا در مذاکرات شامل هم غزه و هم لبنان شرکت کند.

براساس گزارش این رسانه، دیپلماسی در حال سرعت گرفتن است و مقامات فرانسوی و لبنانی تلاش‌های خود را برای جلوگیری از یک جنگ تمام‌عیار منطقه‌ای تشدید کرده‌اند، اما چالش‌های بسیاری بر سر راه دستیابی به یک راه‌حل پایدار وجود دارد.

پوتین غرب را تهدید کرد: اگر با موشک‌های غربی هدف قرار گیریم، پاسخ ما هسته‌ای خواهد بود

Related Articles

Back to top button