امنیتیجهان

«تی‌تی‌پی» به احترام جرگه پشتون‌ها آتش‌بس پنج روزه اعلام کرد

بیان‌نیوز – تحریک طالبان پاکستان (تی‌تی‌پی) روز دوشنبه(16 میزان) اعلام کرد که به احترام جرگه قومی پشتون‌ها در خیبرپختونخوا، آتش‌بس پنج روزه برقرار می‌کند.

تی‌تی‌پی که پس از روی کار آمدن طالبان افغانستان، میزان حملات خود را در پاکستان افزایش داده است، اعلام کرده که به احترام جرگه قومی پشتون‌ها برای پنج روز حملات خود را علیه ارتش پاکستان متوقف می‌کند.

جرگه قومی پشتون‌ها که تحریک طالبان پاکستانی از آن حمایت کرده، قرار است تا چهار روز دیگر در خیبرپختونخوا برگزار شود.

از سوی دیگر، دولت پاکستان با برگزاری این جرگه قومی مخالفت کرده و در هفته‌‌های گذشته نیروهای امنیتی این کشور به خیمه‌های برگزار کنندگان این جرگه در دره خیبر حمله کرده و ده‌ها تن از اعضای جنبش تحفظ و سازمان‌دهندگان آن را بازداشت کرده است.

اعلام حمایت تی‌تی‌پی از برگزاری جرگه قومی پشتون‌ها در خیبرپختونخوا و اعلام آتش‌بس، در حالی است که دولت فدرال پاکستان اخیرا جنبش‌ تحفظ پشتون را در فهرست سازمان‌های ممنوع معرفی و فعالیت آن را ممنوع کرد.

بسیاری‌ها در پاکستان به تصمیم دولت فدرال اعتراض کرده‌اند.

افراسیاب ختک، عضو پیشین مجلس سنای این کشور این اقدام را یک گام «استعماری» خواند و گفت که این تصمیم دولت پاکستان، عزم پشتون‌ها را برای دادخواهی بیشتر می‌کند.

او افزود: جنبش تحفظ پشتون‌ها از سوی حکومتی ممنوع شده که در گذشته نه چندان دور مجرمان تحریک طالبان پاکستان را از زندان رها کرد.

جنبش تحفظ پشتون‌ها پس از کشته شدن گیله‌من وزیر در اسلام‌آباد در پی برگزاری یک جرگه بزرگ قومی پشتون برآمد.

Related Articles

Back to top button