افغانستانامنیتی

تیراندازی مرگ‌بار مرزبانان ایرانی بر مهاجران؛ ایران رد کرد و طالبان تحقیق می‌کنند

بیان‌نیوز – حسن کاظمی قمی، نماینده‌وی ویژه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل در مورد «تیرباران» ده‌ها شهروند افغانستان در تیراندازی نیروهای مرزی کشور خود بر مهاجران افغان را رد کرد.

قمی عصر روز چهارشنبه(25 میزان) در پلتفرم ایکس نوشته است: «در نتیجه پی‌گیری‌های مستقیم از طریق منابع معتبر تا این لحظه، مشخص گردید که اخبار در زمینه‌ی جان باختن ده‌ها اتباع غیرقانونی در مرز سراوان صحت ندارد.»
این مقام دیپلماتیک ایران در ادامه نوشته است: «برخورد قانونی با ورود غیرقانونی اتباع غیرمجاز، حق مشروع کشورهاست و نیروهای مرزبانی هر کشوری موظف به جلوگیری از ورود اتباع غیرقانونی هستند.»

سفیر ایران همچنان، کنترل مرزها را مسوولیت متقابل دانسته و افزوده که کشورهای همسایه نیز مکلف هستند که در قبال عبور غیرقانونی عناصر مشکوک و ترددهای غیرمجاز اتباع خود جلوگیری کنند و در صیانت از مرز خود به تکالیف و تعهدات بین‌المللی پابند باشند.

قمی همچنان نوشته است: «در هیاهوی رسانه‌های دروغ‌آفرین، پذیرش هر محتوا، نیازمند دقت، امانت‌داری، مسوولیت‌پذیری و اطلاع‌رسانی مسوولانه رسانه‌های خبری است.»

در همین حال، ذبیح‌الله مجاهد، سخن‌گوی حکومت طالبان در واکنش به این رویداد اعلام کرده که نهادهای مختلف و نمایندگی‌های دیپلماتیک در حال تحقیق در این مورد هستند.

مجاهد ابراز داشته از آن‌جایی‌که محل وقوع این رویداد در خارج از کشور است، هنوز معلوماتی در دست نیست و پس از روشن شدن موضوع، در این رابطه تصمیمات لازم اتخاذ خواهد شد.

رویداد تیراندازی مرزبانان جمهوری اسلامی بر مهاجران افغان واکنش‌های گسترده در داخل افغانستان و در سطح بین‌المللی داشته است.

سازمان حقوق بشری «حال‌وش» گزارش داده است که این رویداد یک‌شنبه‌شب(21 میزان) با کمین در منطقه مرزی «کلگان» ولسوالی سراوان ولایت سیستان و بلوچستان رخ داده و نیروهای مرزی ایران به گروهی از مهاجران شلیک کردند.

سراوان در مرز میان پاکستان و ایران قرار دارد.

سازمان حقوق بشری حال‌وش: در تیراندازی نیروهای مرزی ایران 260 مهاجر افغان کشته شدند

Related Articles

Back to top button